
Titel : |
Regulatory instruments for content regulation in digital media - A prospective study on the protection of minors against harmful content |
Andere titel : |
Instrumenten voor inhoudsregulering in digitale media - een prospectieve studie tot het beschermen van minderjarigen tegen schadelijke inhoud |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Lievens, Eva, Onderzoeker ; Dumortier, Jos, Promotor ; Valcke, Peggy, Co-promotor |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen Media:Algemeen
|
Samenvatting: |
De afgelopen decennia worden kinderen – van peutertijd tot adolescentie – geconfronteerd met een groeiend aantal verschillende media. Analoge of digitale televisie, DVD’s, het internet, videospelletjes en mobiele telefoons bijvoorbeeld, maken deel uit van het mediamenu waarmee vele kinderen en jongeren (dagelijks) te maken krijgen. Enerzijds biedt dit hen nooit geziene mogelijkheden om te leren, te communiceren en te ontspannen, maar anderzijds is het ook onvermijdelijk dat ze geconfronteerd worden met schadelijke of zelfs illegale inhoud. Dergelijke inhoud heeft altijd al aanleiding gegeven tot bezorgdheid bij het opduiken van elk nieuw medium, zij het nu boeken, strips, films of televisie. Digitale nieuwe media, zoals het internet, hebben echter niet alleen een veel lagere toegangsdrempel, maar bieden ook exponentieel meer informatie aan. Bijgevolg staat deze aloude bekommernis voor nieuwe uitdagingen. Net zoals elke ouder zijn of haar kind leert om naar links en naar rechts te kijken vooraleer de straat over te steken, of om niet met vreemden te spreken, moeten kinderen ook begeleid en beschermd worden – of toch in zekere mate – met betrekking tot de manier waarop ze gebruik maken van de media. Traditioneel wordt naar het beschermen van minderjarigen tegen schadelijke inhoud gestreefd door middel van de wetgeving. Vanaf midden de jaren negentig doken er echter twijfels op in verband met de efficiëntie van dit traditionele juridische instrument om bepaalde aspecten van het continu wijzigende medialandschap aan te pakken. Als gevolg daarvan werd het gebruik van andere instrumenten, zoals zelfregulering, co-regulering en technologie, meer op de voorgrond geplaatst. Beleidsdocumenten, voornamelijk op Europees niveau, besteedden geleidelijk aan meer aandacht aan deze instrumenten, en in verschillende EU-Lidstaten werden initiatieven ondernomen om dergelijke mechanismen op te zetten. Deze thesis beoogt een dieper inzicht te verwerven in het gebruik van “alternatieve regelgevende instrumenten” (ARI’s) om minderjarigen te beschermen tegen schadelijke inhoud. Vier onderzoeksfases kunnen worden onderscheiden. Ten eerste wordt het probleem van het beschermen van minderjarigen tegen schadelijke inhoud beschreven en geanalyseerd. Ten tweede wordt het gebruik van alternatieve regelgevende instrumenten verkend. Ten derde wordt het wettelijk kader rond zowel de bescherming van minderjarigen tegen schadelijke inhoud als het gebruik van alternatieve regelgevende instrumenten in kaart gebracht. Ten vierde wordt nagegaan in hoeverre het gebruik van dergelijke instrumenten om minderjarigen te beschermen tegen schadelijke inhoud in overeenstemming is met het ruimer wettelijk kader. |
Summary: |
Over the past decades, children have been faced with an increasing array of different media, from toddlerhood into their late teens. Television – analogue or digital –, DVDs, the Internet, video games and mobile phones, for instance, are part of many children’s and young people’s (daily) media menu. Whereas this provides them with unprecedented opportunities to learn, communicate and explore the world, it also means that, unavoidably, they will be faced with content which could be potentially harmful to them or even outright illegal. Such content has always been a concern with respect to any new medium which surfaced, be it books, comics or movies. However, the new types of media, such as the Internet, have a much lower access threshold as well as an exponentially higher content offer. As a consequence, this long-standing concern now needs to cope with new challenges. From the mid-1990s onwards, doubts were expressed with respect to the use of traditional legislation to regulate certain aspects of the continually changing media environment. As a result, the use of other instruments, such as self-regulation, co-regulation and technology, was pushed to the fore. This thesis research intends to deepen the understanding of the use of ‘alternative regulatory instruments’ (ARIs) to protect minors against harmful content. The research question is the following: “are there legal obstacles to the use of alternative regulatory instruments, such as self- and co-regulation, to protect minors against digital harmful content”? In order to find an answer to this question four research phases are distinguished. The first phase: a description and analysis of the issue of protecting minors against harmful content. The second phase: an exploration of the use of alternative regulatory instruments. The third phase: mapping of the legal framework which surrounds both the protection of minors against harmful content as well as the use of alternative regulatory instruments. The fourth phase: an assessment of the compliance of the use of such instruments to protect minors against harmful content with the broader legal framework. |
Startdatum / Start date : |
2004 |
Einddatum / End date : |
2009 |
Output : |
Lefever, K., Lievens, E., & Valcke, P. (2010). Alle regels overboord voor mediawijze minderjarigen? In VRG alumni (red.), Recht in Beweging – 17de VRG-Alumnidag (pp. 341-361). Antwerpen-Apeldoorn: Maklu/Lievens, E. (2004). Bescherming van minderjarigen in de informatiemaatschappij: een wettelijk kader? Computerrecht, (3), 163-164/Lievens, E. (2006). Harmful new media content: the latest regulatory trends. Comms. L., 11(4), 113-123/Lievens, E. (2007). Bescherming tegen schadelijke en illegale inhoud: een nieuw Europees initiatief. Computerrecht, (2), 134/Lievens, E. (2007). Protecting children in the new media environment: Rising to the regulatory challenge? Telematics and Informatics, 24(4), 315-330/Lievens, E. (2007). Protecting Minors against Harmful New Media Content: Perspectives on Content Regulation in the Digital Media. In K. Prasad (red.), Media Law and Ethics: Readings in Communication Regulation (pp. 1-457). New Delhi: B.R. Publications/Lievens, E. (2010). Minderjarigen en het mediarecht. In Kids-Codex Boek III: Onderwijsrecht, Vrijetijdsrecht, Vreemdelingenrecht (pp. 271-297). Brussel: Larcier Wet en Duiding/Lievens, E. (2010). Protecting children in the digital era: The use of alternative regulatory instruments. Leiden: Martinus Nijhoff Publishers/Lievens, E. (2010). Using alternative regulatory instruments to protect minors in media: hit or miss? In I. Blanco & M. Römer (red.), Los niños frente a las pantallas (pp. 277-288). Universitas/Lievens, E. (2011). The use of alternative regulatory instruments to protect minors in the digital era: applying freedom of expression safeguards. Netherlands Quarterly of Human Rights, 29(2), 164-188/Lievens, E. (2012). Alternative regulatory instruments versus fundamental rights: match made in heaven or recipe for disaster? In M. Walgrave, W. Heirman, S. Mels, C. Timmerman & H. Vandenbosch (red.), e-Youth: Balancing Between Opportunities and Risks (pp. 251-269). Brussel: PIE Peter Lang/Lievens, E., & Dumortier, J. (2005). Bescherming van minderjarigen online: stand van zaken en blik op de toekomst. Computerrecht, 2, 59-64/Lievens, E., Dumortier, J., & Ryan, P.S. (2006). The co-protection of minors in new media: A European approach to co-regulation. UC Davis Journal of Juvenile Law & Policy, 10, 97-151/Lievens, E., Lefever, K., & Valcke, P. (2008). Jongeren en media - Een delicaat evenwicht tussen bescherming en beleving. Tijdschrift voor Jeugdrecht en Kinderrechten (TJK), (5), 291-300 |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
KU Leuven |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek |
Discipline : |
Communicatiewetenschappen - (Multi)media/Rechtsgeleerdheid |
Methodologische dimensies : |
Juridische studie/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1375 |
|