
Titel : |
Developing Children's Participation: Lessons from a Participatory IT Project |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Brady, Bernadine, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2007 |
Tijdschrift: |
Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 21, No. 1  |
Paginering : |
31–41 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK) Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Ierland Kindertijd:Algemeen
|
Samenvatting: |
Het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind, bevorderingen in de sociologie van de kindertijd en rechten van consumenten zorgen ervoor dat de spot geplaatst wordt op de rechten van kinderen in de samenleving, en dagen mensen die werken met kinderen uit om te onderzoeken hoe ze macht kunnen delen en zeker kunnen stellen dat de standpunten van kinderen mee worden opgenomen. Hoewel de personen die werken voor kinderdiensten in het algemeen het concept van participatie ondersteunen en er een groot aantal voorbeelden bestaat van hoe de participatie van kinderen gerealiseerd werd in de praktijk, zijn velen onzeker waar te beginnen. Deze onzekerheid komt voort uit het grote aantal opties die er bestaan, en de afwegingen en uitdagingen die gepaard gaan met het participatieve werk. Dit artikel beschrijft en analyseert het proces dat wordt gebruikt door Barnardos in het ontwikkelen en implementeren van een participatieve benadering in een IT project voor kinderen in Galway City, Ierland. Het proces dat wordt gebruikt, de uitdagingen die men tegenkomt en de toegevoegde waarde van de participatieve benadering van het project worden uiteengezet. Uiteindelijk komen er vier brede lessen aan bod die opkomen uit de ervaringen die worden bediscussieerd, namelijk dat een duidelijk raamwerk en reflectieve gebruiken waardevol zijn; dat goed participatief werk gelinkt is met goed management van projecten; dat kleine inspanningen in participatief werk de capaciteit en appetijt voor verder werk kan verhogen; en dat er een rol bestaat voor informele benaderingen in de context van een formeel participatief raamwerk. |
Summary: |
The United Nations Convention on the Rights of the Child, advances in the sociology of childhood and the consumer rights movement have placed the spotlight on children's rights in society, challenging those working with children to examine how they share power and ensure that children's views are taken on board. While childrens’ service practitioners are broadly supportive of the concept of participation and there are numerous examples of how children's participation has been realised in practice, many are unsure where to begin due to the range of options, considerations and challenges associated with participatory work. This article describes and analyses the process used by Barnardos in developing and implementing a participatory approach in a children's IT project in Galway City, Ireland. The process employed, the challenges encountered and the added value the participatory approach brought to the project are outlined. Finally, four broad lessons emerging from the experience are discussed, namely, that a clear framework and reflective practice is valuable; that good participatory work is inextricably linked with good project management; that small efforts at participatory work can increase capacity and appetite for further work; and that there is a role for informal approaches in the context of a formal participatory framework. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2006.00024.x/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1406 |
|