Titel : |
‘Let's talk about sex’: balancing children's rights and parental responsibilities |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Cumper, Peter, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2006 |
Tijdschrift: |
Legal Studies Vol. 26, No. 1 |
Paginering : |
88–108 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Religie, levensbeschouwing Gezondheid en welzijn:Seksualiteit Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Verenigde Staten Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
Hoewel seksuele voorlichting al gedurende vele jaren in scholen voorkomt, blijven de bezorgdheden over de seksuele gezondheid en gebruiken van de jongeren een centrale plaats innemen. In recente jaren werden er een aantal initiatieven geïntroduceerd (met verschillende succesgraden) om het bewustzijn van jongeren over seksuele zaken te verhogen en om de hoge aantallen van ongeplande tienerzwangerschappen te verminderen. Een controversieel idee is dat ouders het recht ontnomen moet worden om hun kinderen uit te sluiten van seksuele voorlichting. In deze paper overweegt de auteur de implicaties van dit voorstel, en geeft extra aandacht aan de antwoorden van deze conservatieve religieuze organisaties die dit voorstel waarschijnlijk zullen tegengaan. De centrale thesis is dat, hoewel de staat voorzichtig moet zijn om niet te bruusk om te springen met de wensen van de ouders in een zeer emotioneel gebied, de interesses van het kind het belangrijkste zijn en dat jongeren in het secundaire onderwijs toegang zouden moeten hebben tot uitgebreide seksuele voorlichtingsprogramma’s. |
Summary: |
Although sex education lessons have been provided in our schools for many years, concerns about the sexual health and practices of the nation's youth remain centre stage. In recent years, a number of initiatives have been introduced, with varying degrees of success, to increase young people's awareness of sexual matters and to reduce the high number of unplanned teenage pregnancies. One particularly controversial idea is that parents should be divested of the right to withdraw their children from sex education classes. In this paper, I consider the implications of this proposal, paying special attention to the response of those conservative religious organisations most likely to oppose it. My central thesis is that, while the state should be careful not to ride rough-shod over the wishes of parents in what is an extremely emotive area, the interests of the child are paramount and all young people in maintained secondary schools should have access to comprehensive sex education programmes. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-121X.2006.00001.x/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1426 |