Titel : |
Science Does Not Speak for Itself: Translating Child Development Research for the Public and Its Policymakers |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Shonkoff, Jack P., Auteur ; Bales, Susan Nall, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2011 |
Tijdschrift: |
Child Development Vol. 82, No. 1 |
Paginering : |
p. 17–32 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
|
Samenvatting: |
De wetenschap speelt een belangrijke rol bij het adviseren van beleidsmakers in verband met het opstellen van effectieve antwoorden en reacties op sociale problemen die invloed uitoefenen op de ontwikkeling van kinderen. Dit artikel beschrijft de lessen die men leert uit een meerjarige samenwerking tussen neuro-wetenschappers, ontwikkelingspsychologen, pediaters, economen en communicatiewetenschappers die betrokken zijn in de iteratieve constructie van een kernverhaal over ontwikkeling. Ze maken hierbij gebruik van vereenvoudigde modellen (i.e. metaforen) zoals ‘de architectuur van het brein’, ‘toxische stress’, en ‘dienen en terugkeren’ om complexe wetenschappelijke concepten uit te leggen aan niet-wetenschappers. Het doel van dit artikel is de stimulatie van meer systematische en empirische benaderingen ten aanzien van de taak van kennisoverdracht en om de nadruk te leggen op de nood die er bestaat om wetenschap in beleid en praktijk om te zetten als een belangrijk academisch streven in zijn eigen recht. |
Summary: |
Science has an important role to play in advising policymakers on crafting effective responses to social problems that affect the development of children. This article describes lessons learned from a multiyear, working collaboration among neuroscientists, developmental psychologists, pediatricians, economists, and communications researchers who are engaged in the iterative construction of a core story of development, using simplifying models (i.e., metaphors) such as “brain architecture,”“toxic stress,” and “serve and return” to explain complex scientific concepts to nonscientists. The aim of this article is to stimulate more systematic, empirical approaches to the task of knowledge transfer and to underscore the need to view the translation of science into policy and practice as an important academic endeavor in its own right. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-8624.2010.01538.x/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1500 |