Titel : |
Children's rights in schools: what do teachers know? |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Shumba, Almon, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2003 |
Tijdschrift: |
Child Abuse Review, ISSN 1099-0852 Vol. 12, No. 4  |
Paginering : |
p. 251–260 |
Taal : |
Frans (fre) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Kindermishandeling en verwaarlozing Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zimbabwe Onderwijs:Algemeen Onderwijs:Mensenrechteneducatie
|
Samenvatting: |
De mensenrechten van kinderen zijn fundamentele internationale mensenrechten die alle kinderen beschermen tegen mishandeling door volwassenen en zorgverleners zoals werd ingeschreven in het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Deze studie onderzoekt de kennis van onderwijzers en hun stagiairs over hun kennis van kinderrechten en het toedienen van lichamelijke straffen door leerkrachten in het lager onderwijs in Zimbabwe. Er werd data verzameld door gebruik te maken van de Enquête van Leerkrachten en Stagiaires op 300 leerkrachten in de lagere school en 150 stagaires, respectievelijk, in Masvingo Province. De stagiaires die aan het woord kwamen in deze studie waren verbonden aan ervaren leerkrachten lager onderwijs gedurende hun stage. De bevindingen tonen aan dat het onderwijscurriculum van leerkrachten nood heeft aan een herziening om rekening te houden met de huidige trends en problemen in het onderwijs in het nieuwe millenium. Er is dus nood aan dat het Ministerie van Onderwijs, Sport en Cultuur in-dienst programma’s uitvoeren voor leerkrachten die niet familiair zijn met lokale en internationale wetten die betrekking hebben op de bescherming van kinderen ten aanzien van kindermishandeling in de school. |
Summary: |
The human rights of children are fundamental international human rights that protect all children against abuse by adults and caregivers as enshrined in the United Nations Convention on the Rights of the Child. This study examines teachers' and teacher trainees' knowledge of children's rights and the administration of corporal punishment by teachers in Zimbabwean primary schools. Data were collected using the Teacher and the Teacher Trainees Questionnaires on 300 primary school teachers and 150 teacher trainees, respectively, in Masvingo Province. Teacher trainees used in this study were attached to experienced primary school teachers during their teaching practice. The findings show that the teacher education curriculum needs to be revised to take account of current trends and contemporary issues in education in the new millennium. Therefore, there is a need for the Ministry of Education, Sport and Culture to conduct in-service programmes for teachers who are not familiar with local and international laws concerning the protection of children against child abuse within the school. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.800/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1626 |