
Titel : |
Ontwikkeling en implementatie van ‘evidence-based’ trainingsprogramma’s voor pleegouders |
Andere titel : |
Development and implementation of ‘evidence-based’ training programs for foster parents |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Vanschoonlandt, Femke, Onderzoeker ; Vanderfaeillie, Johan, Promotor ; Van Holen, Frank, Promotor |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Hulp aan (kinderen in) gezinnen
|
Samenvatting: |
Dit project betreft onderzoek naar de ontwikkeling en implementatie van ‘evidence-based’ trainingsprogramma’s voor pleegouders. Pleegzorg krijgt een steeds belangrijkere plaats in de jeugdzorg. Pleegzorg wordt echter met een aantal uitdagingen geconfronteerd. De gedragsproblemen van pleegkinderen kunnen zorgen voor een verhoogde gezinsbelasting, ze zijn geassocieerd met minder effectief opvoedgedrag en ze vormen een belangrijke reden voor het voortijdig beëindigen van een pleegzorgsituatie. Dergelijke ‘breakdowns’ zijn gerelateerd aan verschillende negatieve uitkomsten (bij zowel kind als pleegouder) en moeten dus worden vermeden. Om aan deze uitdagingen te beantwoorden worden twee ondersteuningsprogramma’s ontwikkeld, waarbij pleegouders van pleegkinderen met externaliserend probleemgedrag bovenop de reguliere pleegzorgbegeleiding gedurende tien sessies in de vorm van een thuisbezoek individueel begeleid worden bij de opvoeding van hun pleegkind. De begeleiding gebeurt door een getrainde pleegzorgbegeleider. Beide ondersteuningsmodules (Geweldloos Verzet en Sociaal-Interactioneel Model) zijn theoretisch onderbouwd en beschreven in een behandelprotocol. De effectiviteit van beide ondersteuningsmodules wordt met een RCT (‘randomised control trial’) nagegaan waaraan meer dan 120 pleeggezinnen deelnemen. |
Summary: |
This project concerns research into the development and implementation of ‘evidence-based’ training programs for foster parents. For children in need of out-of-home care, family foster care is the option of choice. However, foster care placements are vulnerable. As a result of the behavioral problems of the foster children the level of family stress increases, the parenting of foster parents becomes less effective and the risk of breakdown increases. Since breakdowns are associated with several undesired outcomes (for child and foster parents), these should be prevented. Two interventions are developed to support foster parents caring for children with externalizing behavioral problems. Both interventions consist of ten home visits during which parenting and behavioral problems of the child are addressed. These sessions are carried out by a trained foster care worker, in addition to the regular foster care counseling. Both interventions (Non-Violent Resistance and Social Interaction Learning Model) have strong theoretical underpinnings and are described in treatment protocols. The effectiveness of both programs is examined with a RCT (‘randomised control trial’)in which more than 120 foster families participate. |
Startdatum / Start date : |
01.12.2009 |
Einddatum / End date : |
30.04.2013 |
Output : |
Van Holen, F., Vanderfaeillie, J., & Vanschoonlandt, F. (2010). Geweldloos verzet. Werkmap voor pleegouders van pleegkinderen met ernstig probleemgedrag. Gent: Opvang/Van Holen, F., Vanderfaeillie, J., & Vanschoonlandt, F. (2012). Pleegouders Versterken in Opvoeden: ontwikkeling van een evidence-based trainingsprogramma voor de ondersteuning van pleegouders bij de aanpak van moeilijk gedrag. In K. De Koster, K. De Vos, D. Kerger, G. Roets & R. Roose (Red.), Handboek Integrale Jeugdhulp (pp. 473-499). Brussel: Politeia/Van Holen, F., Vanderfaeillie, J., Vanschoonlandt, F., Devolder, J., Demyttenaere, J., & Berlize, T. (2011). Pleegouders versterken in opvoeden: Geweldloos verzet als interventie in pleegzorg. Agora, 27, 10-21/Van Holen, F., Vanschoonlandt, F., & Vanderfaeillie, J. (2012). Ondersteuningsprogramma voor pleegouders gebaseerd op geweldloos verzet. In J. Vanderfaeillie, F. Van Holen & F. Vanschoonlandt (Red.), Op weg met pleegzorg: kansen en risico’s (pp. 323-339). Leuven: Acco/Vanschoonlandt, F., Van Holen, F., & Vanderfaeillie, J. (2012). Ontwikkeling en proefimplementatie van twee ondersteuningsprogramma’s van pleegouders. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 51, 69-83/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., & Van Holen, F. (2010). Proefproject: “Pleegouders Versterken in Opvoeden”. Onder Dak - Tijdschrift voor pleegzorg, 20, 2/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., & Van Holen, F. (2011). Pleegouders Versterken in Opvoeden. Werkmap voor pleegouders van pleegkinderen met ernstig probleemgedrag. Gent: Opvang/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., & Van Holen, F. (2012). De instroom in Vlaamse pleegzorg nader bekeken. Welke kinderen worden om welke redenen geplaatst? In J. Vanderfaeillie, F. Van Holen & F. Vanschoonlandt (Red.), Op weg met pleegzorg: kansen en risico’s (pp. 231-248). Leuven: Acco/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., & Van Holen, F. (2012). Ondersteuningsprogramma voor pleegouders van jonge kinderen met externaliserende gedragsproblemen. In J. Vanderfaeillie, F. Van Holen & F. Vanschoonlandt (Red.), Op weg met pleegzorg: kansen en risico’s (pp. 308-322). Leuven: Acco/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., Van Holen, F., & De Maeyer, S. (2012). Development of an intervention for foster parents of young foster children with externalizing behavior: Theoretical basis and program description. Clinical Child and Family Psychology Review, 15, 330-344/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., Van Holen, F., & De Maeyer, S. (2012). Een vergelijkend onderzoek van netwerk- en bestandpleegzorg in Vlaanderen. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 51, 432-446/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., Van Holen, F., De Maeyer, S, & Robberechts, M. (2013). Externalizing problems in young foster children: Prevalence rates, predictors and service use. Children and Youth Services Review, 35, 716-724/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., Van Holen, F., De Maeyer, S., & Andries, C. (2012). Kinship and non-kinship foster care: Differences in contact with parents and foster child’s mental health problems. Children and Youth Services Review, 34, 1533-1539/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., Van Holen, F., De Maeyer, S., & Andries, C. (2013). Mental health of foster children: Do biological fathers matter? Child Welfare, 91(6), 149-166/Vanschoonlandt, F., Vanderfaeillie, J., Van Holen, F., Janssens, D., Holvoet, K., & Bunckens, J. (2012). Pleegouders Versterken in Opvoeden: Ondersteuning volgens het Sociaal-Interactioneel Model (SIM). Agora, 28, 40-48 |
Financiering / Funding : |
Vlaamse Overheid - Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Vrije Universiteit Brussel |
Onderzoekstype : |
Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek |
Discipline : |
Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek |
Methodologische dimensies : |
Experiment/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.pleegzorgonderzoekvlaanderen.be/pvo/index.htm |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1689 |
|