Titel : |
Educational relationships in out-of-school-time activities: are children in poverty missing out again? |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Bullock, Kate, Auteur ; Muschamp, Yolande, Auteur ; Ridge, Tess, Auteur ; Wikeley, Felicity, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2010 |
Tijdschrift: |
Education, Citizenship and Social Justice, ISSN 1746-1979 Vol. 5, No. 2  |
Paginering : |
p. 103-116 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk Onderwijs:Algemeen Onderwijs:Informeel en non-formeel leren
|
Samenvatting: |
Armoede kan een zeer groot obstakel zijn voor positieve levensveranderingen in het VK. Ennals en Murphy (2005) suggereren dat het ontsnappen aan de armoedeval waarschijnlijker is voor hen die in het onderwijs blijven tot de leeftijd van 16. Het schoolleven kan echter problemen meebrengen voor kinderen uit families van lage inkomens, waar leren een lagere prioriteit verkrijgt dan sociale aanvaarding (Ridge, 2005). Dit artikel beargumenteert dat jongeren in armoede ook in mindere mate participeren in andere leeractiviteiten. De aard van het leren in buitenschoolse settings wordt onderzocht, en de bijzondere kenmerken van de educatieve relaties die het buitenschoolse leren ondersteunen, worden bediscussieerd. De auteurs concluderen dat kinderen met een nadelige achtergrondsituatie, die begrip hebben voor de educatieve relaties, meer kans hebben om positieve houdingen te ontwikkelen ten aanzien van onderricht. Strategieën om de extra nadelen te herstellen die non-participatie in vrijetijdsactiviteiten creëren voor jongeren in lage inkomensfamilies worden gesuggereerd. |
Summary: |
Poverty may be the major obstacle to positive life chances in the UK. Ennals and Murphy (2005) suggest that escape from the poverty trap is more likely for those who remain in education after the age of 16. However, school life may bring problems for children from low income families, with learning assuming a lower priority than social acceptance (Ridge, 2005). This article argues that young people in poverty are also less likely to participate in other learning activities. The nature of learning in out-of-school-time settings is explored and the distinctive features of the educational relationships that underpin out-of-school-time learning are discussed. We conclude that children from disadvantaged backgrounds who have acquired an understanding of educational relationships are more likely to develop positive attitudes to learning. Strategies to redress the added disadvantage that non-participation in leisure activities creates for young people in low income families are suggested. |
Link naar een elektronische bron: |
http://esj.sagepub.com/content/5/2/103 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1691 |