Titel : |
Being responsible and responsible beings: children's understanding of responsibility |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Such, Elizabeth, Auteur ; Walker, Robert, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2004 |
Tijdschrift: |
Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 18, Nr. 3  |
Paginering : |
p. 231-242 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezin:Opvoeding Kinderrechten (algemeen):Autonomie Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
|
Samenvatting: |
Verantwoordelijkheid is een sleutelconcept in het beleid en het publiek debat over het leven van kinderen en gezinnen. Aan de ene kant worden ouders geacht om de verantwoordelijkheid op te nemen voor het welzijn van kinderen, aan de andere kant krijgen kinderen en jongeren vaak de schuld en worden zij gestraft voor “onverantwoordelijk” en antisociaal gedrag. Het artikel deconstrueert het concept van verantwoordelijkheid vanuit het standpunt van kinderen. Data worden gebruikt van een pilotstudie bij 29 kinderen van negen en tien jaar oud in de East Midlands in het Verenigd Koninkrijk. Uit diepte-interviews blijkt dat kinderen een aantal verantwoordelijkheden opnemen thuis en dat deze worden gezien als een onvermijdelijk en “normaal” deel van het dagelijks leven. Kinderen omschreven ook de basis van het “verantwoordelijk zijn” als onderbouwd door twee basiswaarden (oprechtheid en eerlijkheid) en gaven aan dat verantwoordelijkheid een cruciaal deel uitmaakt van hun morele wereld. Deze morele opvattingen waren echter smeedbaar. Ze werden in het bijzonder beïnvloed door de ouder-kind relatie en werden thuis permanent onderhandeld en heronderhandeld. |
Summary: |
Responsibility is a key concept in policy and public debate about the lives of children and families. On the one hand, parents are assumed to take responsibility for children's well-being; on the other, children and young people are blamed and frequently punished for “irresponsible” or anti-social behaviour. The article deconstructs the concept of responsibility from children's perspectives. Data are taken from a pilot study of 29 children aged nine and 10 in the East Midlands, England. In-depth interviews revealed that children assume a series of responsibilities in the home and that these are understood as an inevitable and “normal” part of daily life. Children also described the basis of “being responsible” as underscored by two core values (honesty and fairness) and indicated that responsibility was a crucial part of their moral worlds. These moral understandings were, however, malleable. They were particularly mediated by the child-parent relationship and were constantly being negotiated and renegotiated in the home. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/chi.795/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1723 |