Titel : |
De Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel |
Andere titel : |
The voice of Congolese youngsters. Research into the social and educational situation of Congolese and Rwandese youth in Brussels |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
De Clerck, Helene Marie-Lou, Onderzoeker ; Houtman, Kaat, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Clycq, Noel, Co-promotor |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
Dit project betreft een onderzoek naar de sociale en schoolse situatie van Congolese jongeren (meestal tweede generatie) in zowel het Nederlandstalige als het Franstalige onderwijs te Brussel. Dit onderzoek bestaat zowel uit een kwantitatief als kwalitatief luik. In het kwantitatief deel worden kwantitatieve gegevens zo precies en exhaustief mogelijk opgezocht en geregistreerd (o.m. betreffende de demografie, de familiale en socio-economische situatie, de concentratie in bepaalde scholen, de gekozen onderwijsvormen, de schoolse resultaten). Het kwalitatief luik, tevens het grootste deel, betreft een kwalitatieve, antropologische invulling van deze gegevens via participerende observatie en semi-gestructureerde interviews met als focus de invloed van familie en etnische gemeenschap op het schoolse succes/falen en welzijn van de jongeren. |
Summary: |
This project concerns research into the social and educational context of Congolese youngsters (mostly second generation) from the Flemish as well as the Walloon educational system in Brussels. The project consists of both quantitative and qualitative research methods. The quantitative part investigates and inventories possible quantitative data (such as demographics, family and socio-economic situation, concentration in certain schools, selected courses of education, educational results) in a precise and exhaustive manner. The qualitative part, which is also the largest part of the project, provides an anthropological dimension to these data through participatory observation and semi-structured interviews, focusing on the influence of family and ethnic community in on school results and well-being of these young people. |
Startdatum / Start date : |
01.10.2009 |
Einddatum / End date : |
01.10.2010 |
Output : |
Houtman, K., De Clerck, H.M-L, Clycq, N., & Timmerman, C. (2010). De Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel. Onderzoek uitgevoerd en tekst geredigeerd door CeMIS in opdracht van het Regionaal Integratiecentrum Foyer Brussel vzw, 139p. |
Financiering / Funding : |
Regionaal Integratiecentrum de Foyer |
URL : |
http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.ONDERZKDB&n=40309&id=UA032&tid=30960 |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Universiteit Antwerpen - CeMIS |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek |
Discipline : |
Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek |
Methodologische dimensies : |
(Participerende) observaties/(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/Momentopname, crossectioneel/Regionaal |
Link naar een elektronische bron: |
http://cemis.ua.ac.be/content/explorative-research-project-situation-congolese-y [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1907 |