Titel : |
Children’s rights education and social work: Contrasting models and understandings |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Didier Reynaert, Auteur ; Maria Bouverne-De Bie, Auteur ; Vandevelde, Stijn (HoGent), Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2010 |
Tijdschrift: |
International Social Work, ISSN 0020-8728 Vol. 53, Nr. 4  |
Paginering : |
p. 43-456 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Algemeen Kindertijd:Algemeen
|
Samenvatting: |
Ondanks het aannemen van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, lijkt de interesse om een theoretische onderbouwing te ontwikkelen voor kinderrechteneducatie redelijk beperkt. Dit artikel pleit voor een beter begrip van kinderrechteneducatie als afzonderlijke praktijk in sociaal werk. Twee verschillende concepten van kinderrechteneducatie worden geïdentificeerd: bij wijze van een implementatiestrategie en als sociale actie. Hun relevantie voor zowel de theorie van sociaal werk als voor de praktijk worden onderzocht. |
Summary: |
Despite the adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child, the interest in developing a theoretical grounding for children’s rights education seems to be rather limited. This article argues for a better understanding of children’s rights education as a distinctive practice in social work. Two different conceptions of children’s rights education are identified: as an implementation strategy and as social action. Their relevance to both social work theory and practice are examined. |
Link naar een elektronische bron: |
http://isw.sagepub.com/content/53/4/443.abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1928 |