Titel : |
Autonomy and Vulnerability: On Just Relations Between Adults and Children |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Ben-Porath, Sigal, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2003 |
Tijdschrift: |
Journal of Philosophy of Education Vol. 37, Nr. 1 |
Paginering : |
p. 127-145 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Autonomie Kindertijd:Kindbeelden
|
Samenvatting: |
De relatie tussen volwassenen en kinderen in liberale democratieën is gebaseerd op twee gebrekkige veronderstellingen die wijd verspreid zijn: ten eerste, dat de kindertijd een hindernis is, een voorbijgaande fase van minder volwassenheid, en ten tweede, dat kinderen voordeel halen uit de proliferatie van rechten die aan hen worden toegeschreven. Sociale instituten, en in het bijzonder het onderwijssysteem, zijn overeenkomstig verkeerd opgebouwd. Dit artikel focust op het gecombineerde effect van kwetsbaarheid en autonomie, zoals zij de hedendaagse kindertijd construeren. De auteur concludeert dat eerder de verplichtingen van volwassenen dan de rechten van kinderen de gepaste sociale, politieke en educatieve basis vormen voor de verhoudingen van de volwassen samenleving met kinderen. |
Summary: |
The relationship between adults and children in liberal democracies is based on two flawed assumptions that are widespread: first, that childhood is an impediment, a passing phase of impaired maturity; and second, that children benefit from the proliferation of rights ascribed to them. Social institutions, and particularly the education system, are correspondingly misconstrued. This article focuses on the combined effect of vulnerability and autonomy as they construct contemporary childhood. I conclude that adults' obligations rather than children's rights are the appropriate social, political and educational basis for adult society's relations with children. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-9752.3701009/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2040 |