Titel : |
Kinderen in Stedelijke Ruimtes: ontwikkeling van een sociaal en ruimtelijk onderzoeks- en reflectiekader |
Andere titel : |
Children in Urban areas: development of a social and spatial research and reflection framework |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Sven De Visscher, Onderzoeker ; Verschelden, Griet, Co-promotor ; De Brauwere, Greet, Co-promotor ; Pieter Foré, Co-promotor ; Verbeken, Joris, Co-promotor |
Taal : |
(nla) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
|
Samenvatting: |
Dit project betreft onderzoek naar kinderen in stedelijke ruimtes. Meer specifiek gaat het om het onderzoeksprogramma "Leefbare stad en omgeving". In dit project wordt een onderzoeks- en leerproces opgezet rond de betekenis van kindvriendelijke stedelijke ruimtes en de ontwerpimplicaties ervan. Er worden vier parallelle onderzoekslijnen uitgewerkt: (1) een literatuur- en bronnenonderzoek in samenwerking met de Europese partners, dat resulteert in een internationaal publiceerbare ‘state of the art’ rond het thema; (2) een beleidsreflectie-proces op basis van een ontwerpend Delphi-onderzoek; (3) een ontwerpend onderzoeksleerproces door middel van pilootprojecten in vier Gentse wijken; en (4) ontwikkelingsproces van de onderzoeks- en reflectietool. Kinderen worden in deze verschillende onderzoekslijnen opgenomen als medeonderzoekers. |
Summary: |
This project concerns research into children in urban areas. More specifically, the research program of the project focuses on “Liveable city and environment”. In this project a research and learning process regarding the meaning of child friendly urban areas is set up. Four parallel research angles are worked out: (1) a literature- and sources research in collaboration with European partners, which results in an international publishable state of the art surrounding this theme; (2) a policy reflection process based on a designed Delphi research; (3) a designed research learning process by means of pilot projects in four areas of Ghent (City in Belgium); and (4) development process of the research- and reflection tool. Children are considered as fellow-researchers within each of these different research angles. |
Startdatum / Start date : |
01.09.2013 |
Einddatum / End date : |
31.08.2016 |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Hogeschool Gent |
Onderzoekstype : |
Actieonderzoek/Beleidsgericht onderzoek/Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek |
Discipline : |
Geografie, geologie, ruimtelijke indeling, urbanisatie |
Methodologische dimensies : |
Internationaal/buitenland/Literatuur, documentanalyse/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Participatief onderzoek met kinderen en jongeren/Processen bestuderen/Regionaal |
Link naar een elektronische bron: |
http://pure.hogent.be/portal/nl/projects/kinderen-in-stedelijke-ruimtes-ontwikke [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2119 |