Titel : |
Authors of their own lives? Children, Contracts, their Responsibilities, Rights and Citizenship |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Cockburn, Tom, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2013 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 21, No.2  |
Paginering : |
372 – 384 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Autonomie
|
Samenvatting: |
Dit artikel onderzoekt de contracttheorie en stelt voor dat de focus op contracten inzicht geeft in hetgeen dat menselijk is en de daaruit voortkomende rechten. Ondanks dat kinderen een ‘speciaal geval’ zijn en een hogere bescherming nodig hebben dan volwassen, blijft dit nog altijd een toegift die niet de duidelijkheid en effectiviteit heeft die contracten voorzien. Ondanks de constante, kritische afstand die wordt gehouden, is de aandacht voor de mogelijkheid van kinderen om contracten te schrijven, een duidelijk voorbeeld van de zich ontwikkelende vermogens van het kind en de manier waarop er van kinderen verwacht wordt dat ze steeds meer verantwoordelijkheden krijgen. Deze wat complexe en betwiste formulering van de rechten neigt ernaar om ingebed te worden in specifieke rechtszaken op het lokale niveau, in direct contrast met de meer abstracte vormen van rechten die alle kinderen als kwetsbaar en on-af gaan voorstellen. Hoewel er het prisma van contracten is, wordt een perspectief tot bredere economische ongelijkheden ingeschakeld als een manier om de problemen van het communisme op een andere manier te benaderen. |
Summary: |
This article explores contract theory and suggests that a focus on contracts provides an understanding of what it is to be human and the concomitant rights that spring from this. Thus despite children being a ‘special case’ and requiring higher levels of protection and intervention than adults, this always remains a gift that does not have the clarity or effectiveness that contracts provide. While retaining a constant critical distance attention to children’s ‘ability’ to write contracts illustrates in a clear way the evolving capacities of the child and the graduated way in which children are expected to gain responsibilities. This more complex and contested formulation of rights tends to be embedded in specific case laws at a local level, in direct contrast to the more abstract forms of rights that may present all children as vulnerable and lacking. Though the prism of contracts, a perspective to wider economic inequalities is enabled in a manner that may give us a different approach to issues such as consumerism. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-556800 [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2335 |