Titel : |
Children’s perceptions of physical punishment in Ghana and the implications for children’s rights |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Imoh, Afua Twum-Danso, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2013 |
Tijdschrift: |
Childhood Vol. 20, Nr. 4 |
Paginering : |
pp. 472-486 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Algemeen Kinderrechten (algemeen):Participatie Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Ghana
|
Samenvatting: |
Het international kinderrechtendiscours is geconcentreerd op principes als kinderbescherming en participatie. Dit discours impliceert dat kinderen bij het uiten van hun percepties ondersteund zullen worden door de principes omtrent kinderrechten. Nochtans is dit geen garantie. Bepaalde thema's die het leven van kinderen enorm beïnvloeden, zoals kinderarbeid, worden door kinderen vaak helemaal anders gezien dan in het dominante kinderrechtendiscours. Dit kan toegeschreven worden aan het feit dat de perceptie van kinderen een genuanceerder beeld vormt van hun situatie in tegenstelling tot simplistische tegenstellingen als goed en slecht. Er is dus een duidelijke nood om deze simplistische tegenstellingen te verlaten en in de plaats daarvan de complexiteit van deze kinderen hun leven te vatten. Dit artikel draagt bij tot deze discussie door de percepties van kinderen omtrent lichamelijk straffen in rekening te brengen. Zowel het lichamelijk straffen die ze ervaren door ouders en andere primaire zorgverleners in Ghana als de betekenis die ze zelf aan deze praktijken toekennen. Vervolgens worden de implicaties voor het dominante kinderrechtendiscours onderzocht. De data die in deze paper wordt gepresenteerd is gebaseerd op een project dat één jaar duurde en gesubsidieerd werd door de Nuffield Foundation in de UK. |
Summary: |
International children’s rights discourses are centred on the principles of child protection and participation. Underpinning these discourses is the assumption that when children express their views they will support children’s rights principles. However, this is not a guarantee. On key issues affecting their lives such as children’s work and labour, children’s views are often in striking opposition to the dominant children’s rights discourse. This can be attributed to the fact that children’s views show a more nuanced assessment of their situation which challenge simplistic dichotomies about good vs bad. Thus, there is a need to move beyond simple dichotomies and, instead, seek to understand the complexities of children’s lives. This article contributes to this discussion by exploring children’s perceptions of the physical punishment they experience at the hands of parents and other primary caregivers in Ghana and the meanings they themselves attach to the practice. Further, it examines the implications this has for the dominant children’s rights discourse. Data presented in this paper are based on a one-year project funded by the Nuffield Foundation in the UK. |
Link naar een elektronische bron: |
http://chd.sagepub.com/content/20/4/472.abstrac |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2390 |