
Titel : |
Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Wickenden, Mary, Auteur ; Kembhavi-Tam, Gayatri, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2014 |
Tijdschrift: |
Childhood Vol. 21, Nr. 3 |
Paginering : |
pp. 400-417 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Sri Lanka
|
Samenvatting: |
In dit artikel wordt nagegaan hoe kinderen en jongeren met een beperking, die leven in het Zuiden, actief opgenomen kunnen worden in verkennend onderzoek naar hun leven. Hoewel men de complexe, theoretische dilemma's in de overlappende domeinen van de kindertijd, beperkingen en internationale ontwikkelingen erkent, focust men in dit artikel op de methodologie. Vele onderzoekers beweren dat kinderen in verschillende contexten actieve deelnemers kunnen zijn in onderzoek. Dit fenomeen komt steeds meer voor op wereldschaal. Deze trend betreffende kinderen die zelf raad geven is nog maar zelden uitgebreid naar hen met een beperking. Mogelijkerwijs is men ze ‘per ongeluk’ vergeten, uitgaande van het feit dat zij niets te zeggen hebben of gezien worden als methodologisch moeilijk om op te nemen. Zo worden de perspectieven van kinderen en jongeren vaak over het hoofd gezien, voornamelijk is het Zuiden. We beschrijven twee participatieve onderzoeksprojecten over kinderen en jongeren met een beperking in India en Sri Lanka. Hierbij focust men in het bijzonder op praktische zaken dat aan het oppervlak kwamen zoals rekrutering, informatie en processen met betrekking tot toestemming en dataverzamelingsmethodes. Rekening houdende met voorgaande thema’s en met het maken van de nodige aanpassingen om kinderen met een verscheidenheid aan beperkingen op een betekenisvolle manier te laten participeren, dragen beide VN-verdragen op een relevante manier bij. Het gaat over volgende verdagen: het VN-Verdrag voor de Rechten van het Kind uit 1989 en het VN-Verdrag voor de rechten van personen met een beperking uit 2006. Het pleiten voor hun participatie zonder het maken van aangepaste voorschriften is potentieel tokenisme en niet ethisch verantwoord. Het is noodzakelijk en mogelijk om beiden op te nemen in het ‘mainstream’ kindgerichte onderzoek en specifieke projecten voor personen met een beperking. Het betrekken van kinderen met een beperking in onderzoek heeft duale bedoelingen: enerzijds de inclusie van hun perspectieven naast die van andere kinderen en anderzijds hun specifieke kijk op de beperking weergeven. Wat ze zeggen kan soms verrassend uit de hoek komen voor sommigen en bepaalde assumpties over hen in vraag stellen. Wat belangrijk is, is dat dit kan bijdragen tot het reduceren van hun marginalisering in de dominante samenleving. |
Summary: |
This article considers how disabled children and young people living in the global south can be included actively in research that explores their lives. While acknowledging the complex, theoretical dilemmas in the overlapping arenas of childhood, disability and international development, the focus here is on methodology. Many researchers argue that children in diverse contexts can be active participants in research and this is increasingly occurring globally. However, this trend towards consulting children themselves is rarely extended to those with disabilities. Arguably, they are accidentally forgotten, assumed to have nothing to say or perceived to be methodologically difficult to include. Thus, disabled children and young people’s perspectives are overlooked, particularly in the global south. We describe two participatory research projects with disabled children and young people in India and Sri Lanka, and focus particularly on practical issues that arose including recruitment, information and consent processes and data collection methods. We argue that considering these issues and making the necessary adaptations to enable children with a variety of impairments to participate meaningfully contributes to enacting both the relevant United Nations conventions, the 1989 United Nations Convention on the Rights of the Child and the 2006 United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Advocating their participation without making appropriate provisions is potentially tokenistic and unethical. It is necessary and possible to include them both in ‘mainstream’ child-focussed research, and specific disability-orientated projects. Involving disabled children in research has dual purposes: inclusion of their perspectives alongside those of other children and highlighting their disability-specific views where relevant. What they say may be surprising to some and challenge assumptions about them. Importantly, this will contribute to reducing their marginalisation from mainstream society. |
Link naar een elektronische bron: |
http://chd.sagepub.com/content/21/3/400.abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2411 |
|