Titel : |
Learner councils in South African schools: Adult involvement and learners’ rights. |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Hunt, Frances, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2014 |
Tijdschrift: |
Education, Citizenship and Social Justice, ISSN 1746-1979 Vol. 9, Nr. 3  |
Paginering : |
pp. 268-285 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK) Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zuid-Afrika Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
Elke middelbare school in Zuid-Afrika is wettelijk verplicht om een leerlingenraad op te richten waarbij elk lid democratisch wordt verkozen. Dit artikel kijkt naar hoe deze vertegenwoordiging van de leerlingenraad wordt gerealiseerd in vier middelbare scholen. Er zijn drie onderzoeksvragen met een focus op de praktijk van de leerlingenraad, hoe men begaan is met de rechten van de leerling en welke rol volwassenen spelen in het bemiddelen met de vertegenwoordigers van de leerlingenraad. Dit artikel onderzoekt of deze leerlingenraden plaatsen zijn waar leerlingen actief streven naar bepaalde rechten waarin bepaalde mogelijke ongelijkheden en onrechtvaardigheden bestaan. Dit draagt bij aan het werk betreffende de inwerkingtreding van het UN- Verdrag inzake de Rechten van het Kind en de grondwet in Zuid-Afrika. Op deze manier wordt ook de complexiteit binnen schoolrelaties verkend die bijdragen tot het vormgeven van hun potentieel. |
Summary: |
Each secondary school in South Africa is legally obliged to establish a representative council of learners, a democratically elected, learner-only council. This article looks at how the representative councils of learners are realised in practice in four secondary schools. Three research questions focus on the practice of representative councils of learners, how they engage with learner rights and the role adults play in mediating representative councils of learners. The article explores whether representative councils of learners are spaces where learners actively pursue rights agendas where inequalities and injustices exist. It adds to a body of work exploring the enactment of the United Nations Convention on the Rights of the Child and Constitution in South Africa and explores the complexity of schooling relations which shape their potential. |
Link naar een elektronische bron: |
http://esj.sagepub.com/content/9/3/268.abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2426 |