Titel : |
Kinderen die voor problemen zorgen. Een geschiedenis van het ‘probleemkind’ in de Belgische jeugdbescherming |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Goris, Kevin, Auteur ; Els Dumortier, Auteur ; Pleysier, Stefaan, Auteur |
Uitgegeven: |
Antwerpen : Kluwer rechtswetenschappen |
Publicatiedatum: |
2012 |
Tijdschrift: |
Orde van de dag Vol. 58 |
Paginering : |
p. 5-22 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg Kindertijd:Kindbeelden
|
Samenvatting: |
Dit artikel gaat na wat de belangrijkste evoluties geweest zijn in het 100-jarige bestaan van de jeugdbescherming. Voor de uitwerking van deze evoluties wordt een beroep gedaan op hedendaags historisch-criminologisch onderzoek en (macro-) sociologische en theoretisch-
criminologische literatuur. Eerst staan de auteurs stil bij het ‘probleemkind’ in de eerste helft van de twintigste eeuw. De kinderbescherming was duidelijk geïnspireerd door de bezorgdheid ten aanzien van ‘gevaarlijke’ individuen. De periode na WOII kan nog maar weinig vergeleken worden met de beginjaren van de kinderbescherming dankzij een meer sociaal-pedagogische oriëntatie. In 1965 culmineert dit in de notie van ‘het kind in gevaar’.
Het oude sociaal verweer maakt plaats voor een meer humanistische visie waarin het optimisme ten aanzien van resocialisatie centraal blijft staan. In de jaren tachtig wordt afgestapt van het ‘kind in gevaar’ en wordt de ‘problematische opvoedingssituatie’ (POS) in het leven geroepen. In onze laatmoderne samenleving zien we een bezetenheid met de reductie van risico’s (de ‘risicomaatschappij’). |
Summary: |
This article examines the main developments in the 100th anniversary of youth protection. For the elaboration of these evolutions contemporary historical-criminological research and (macro) and theoretical-sociological criminological literature are used. First the authors reflect on the 'problem child' in the first half of the twentieth century. The child protection was clearly inspired by the concern towards "dangerous" individuals. The period after the Second World War can be very little compared with the early years of the child protection, thanks to a more socio-pedagogical orientation. This culminates in the notion of 'children at risk' in 1965.
The old ‘sociaal verweer’ gives way to a more humanistic vision in which the optimism for rehabilitation remains central. In the eighties, the 'child at risk' is abandoned and the 'problematic educational situation' (POS) was created. In our late modern society we see an obsession with reducing risks (the 'risk society').
|
Link naar een elektronische bron: |
http://www.vub.ac.be/infovoor/onderzoekers/research/person_pub.php?person_id=281 [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2566 |