Titel : |
'Diaspora girls doing identities’: Creating ideal television programmes and narratives of the self. |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Adriaens, Fien, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2013 |
Tijdschrift: |
European Journal of Cultural Studies |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden Media:Beeldvorming
|
Samenvatting: |
Dit artikel rapporteert over de resultaten van een visueel etnografische case studie met tiener diaspora meisjes die in België wonen. Het analyseert hoe de tweede generatie meisjes van Turkse afkomst identiteiten ontwikkelen door de visualisatie van en reflectie op hun ideale tv-programma. Dit artikel gaat uit van een intersectionele en prestatiebenadering van de identiteit, daarna wordt onderzocht wat er gebeurt als diaspora meisjes kijken naar een televisieprogramma '; draagt het bij aan de kennis van wat de jonge vrouwen 'doen' met media-teksten en gaat verder dan de gebruikelijke interview methoden binnen publieksonderzoek. De resultaten tonen aan dat wanneer de deelnemers collages produceren van hun ideale tv-programma's, ze zich reflexief bezighouden met het verstrekken van een verhaal van zichzelf en het vormen van identiteiten. De casussen geïdentificeerd met een breed spectrum van verschuivende subject-posities, die vaak etniciteit, leeftijd en geslacht overschrijden. Visuele etnografie aangevuld met traditionele publieksonderzoekstechnieken bewezen nuttig zijn bij het benaderen van kwesties zoals identiteit prestaties en de rol van de media. |
Summary: |
This article reports on the results of a visual ethnographic case study with teenage diaspora girls living in Belgium. It analyses how second-generation girls from Turkish descent perform identities through the visualization of and reflection on their ideal television programme. This article starts from an intersectional and performance approach to identity, then explores what happens when diaspora girls ‘do television’; it contributes to the knowledge of what young females ‘do’ with media texts and moves beyond the conventional interview methods within audience research. Results show that when participants produce collages of their ideal television programmes, they reflexively engage in providing a narrative of the self and in performing identities. The cases identified with a broad spectrum of shifting subject-positions, often transgressing ethnicity, foregrounded age and gender. Visual ethnography complemented by traditional audience research techniques proved to be useful in approaching issues such as identity performance and the role of media. |
Link naar een elektronische bron: |
http://ecs.sagepub.com/content/17/2/101 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2597 |