Titel : |
‘Don’t Grind an Egg Against a Stone’— Children’s Rights and Violence in Cambodian History and Culture |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Glenn Miles, Auteur ; Thomas, Nigel, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2007 |
Tijdschrift: |
Child Abuse Review, ISSN 1099-0852 Vol. 16  |
Paginering : |
383-400 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Cambodia
|
Samenvatting: |
De Cambodjaanse samenleving heeft een roerige geschiedenis achter de rug, en heeft het nog steeds moeilijk om een weg te vinden tussen traditionele en moderne waarden. Deze paper behandelt enkele van die uitdagingen met betrekking tot de bevordering en bescherming van kinderrechten in een dergelijke context. De historische en culturele achtergrond wordt kort toegelicht, alsook de mogelijke gevolgen ervan voor hoe verschillende vormen van geweld door kinderen ervaren worden. Een kenmerk van de analyse is een methode om de historische omstandigheden waarin verschillende groepen van kinderen hun kindertijd hebben doorgebracht, in grafische vorm voor te stellen. De paper gaat verder met het voorstellen van resultaten van een studie inzake de ervaringen en opvattingen van kinderen met betrekking tot verschillende vormen van geweld en mishandeling. Een onderzoek van middelbare schoolkinderen doorheen heel Cambodja werd aangevuld met focusgroepen uit bepaalde gebieden. In conclusie vraagt de paper hoe de opvattingen van kinderen effectief uitgedrukt kunnen worden in deze bepaalde culturele context, en hoe onderzoek op basis van deze opvattingen gebruikt kan worden om beleid en praktijk te beïnvloeden. |
Summary: |
Cambodia is a society with a troubled history, and one that is struggling to find a way between traditional and modern values. This paper considers some of the challenges in promoting children’s rights to protection in such a context. It briefly considers the historical and cultural background, and the possible implications for how different forms of violence involving children are experienced. A feature of the analysis is a method for representing in graphic form the historical circumstances in which different cohorts of children have passed their childhoods. The paper goes on to report findings from a study of children’s experiences and beliefs about different kinds of violence and ill-treatment, in which a survey of secondary school children throughout Cambodia was supplemented by focus groups in selected areas. The paper concludes by asking how children’s views can be effectively expressed in this particular cultural context, and how research based on those views can be used to influence policy and practice. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.1010/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=264 |