Titel : |
Disabled Children and the Child Protection System : A Cause for Concern |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Taylor, Julie, Auteur ; Stalker, Kirsten, Auteur ; Stewart, Alasdair, Auteur |
Uitgave: |
Vol. 25 |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2016 |
Tijdschrift: |
Child Abuse Review, ISSN 1099-0852  |
Paginering : |
p. 60-73 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
|
Samenvatting: |
Gehandicapte kinderen hebben meer kans op mishandeling dan hun niet-gehandicapte leeftijdsgenoten. Ondanks dit verhoogde risico blijft het misbruik van gehandicapte kinderen vaak onopgemerkt en onder-gerapporteerd. Deze kwalitatieve studie onderzocht de specifieke problemen die de beoefenaars in Schotland tegenkomen bij het ondersteunen van gehandicapte kinderen met het risico op aanzienlijke schade. Er werden interviews gehouden met deelnemers uit zes lokale overheden en over vijf verschillende diensten en vijf focusgroepen met kinderbeschermingscommissies (totaal 61 deelnemers). Er waren positieve boodschappen om het kind centraal te stellen in de beoordeling en de interventie van kinderbescherming, ongeacht de beperking die een kind heeft. Er was echter ook bezorgdheid dat de praktijk soms ouder-centraal was. Sommige deelnemers lijken in de praktijk ‘aan te modderen’ en veel beoefenaars misten zelfvertrouwen bij het werken met gehandicapte kinderen. Gegevens uit deze studie suggereren dat drempels voor gehandicapte kinderen hoger kunnen zijn dan voor niet-gehandicapte kinderen. Deelnemers meldden een hoog niveau van interagency werk en zagen dit als inherent positief, hoewel ze een aantal tekortkomingen en spanningen herkenden. Er is een grote inzet overheen het kinderbeschermingssysteem om het kind in het centrum te zetten. Echter, het voor elk kind goed te krijgen betekent niet elk kind hetzelfde behandelen. Copyright © 2015 John Wiley & Sons, Ltd. |
Summary: |
Disabled children are more likely to be abused than their non-disabled peers. Despite this heightened risk, the abuse of disabled children often goes undetected and under-reported. This qualitative study investigated the specific issues faced by practitioners in Scotland in supporting disabled children at risk of significant harm. Interviews were held with participants from six local authority areas and across five different services, and five focus groups with child protection committees (total 61 participants). There were positive messages about putting the child at the very heart of child protection assessment and intervention, regardless of any impairment that a child may have. However, there was also concern that practice was at times parent-centred. Some participants appeared to be ‘muddling through’ in practice and many practitioners lacked confidence when working with disabled children. Data from this study suggest that thresholds for disabled children may be higher than for non-disabled children. Participants reported high levels of interagency working and saw this as inherently positive, although they recognised some failings and tensions. There is widespread commitment across the child protection system to putting the child at the centre. However, getting it right for every child does not mean treating every child the same. Copyright © 2015 John Wiley & Sons, Ltd. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.2386/full |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3060 |