Titel : |
A Child Rights-Based Approach to Anti-Violence Efforts in Schools |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Collins, Tara M., Auteur ; Paré, Mona, Auteur |
Uitgave: |
Vol. 24 |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2016 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568  |
Paginering : |
p. 764-802 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
|
Samenvatting: |
Aandacht voor schoolgeweld bij kinderen is het afgelopen decennium gegroeid met meer onderzoek, programma's van het maatschappelijk middenveld, overheidsbeleid en wetgeving om pesten en andere vormen van geweld te voorkomen en tegen te gaan. Toch bestaat er een grote kloof in huidig onderzoek en inspanningen, te wijten aan het ontbreken van een kinderrechten gebaseerde aanpak (CRBA). Wat betreft een CRBA voor anti-geweld inspanningen? Dit document geeft een reden voor een rechtengerichte aanpak en definieert vervolgens een CRBA. |
Summary: |
Attention to school violence amongst children has grown over the last decade with increased research, civil society programmes, government policies and legislation to prevent and counter bullying and other types of violence. Yet, there is a major gap in current research and efforts due to the absence of a child rights-based approach (CRBA). What does a CRBA to anti-violence efforts involve? This paper provides a rationale in favour of a rights-based approach and then defines a CRBA. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-024040 [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3101 |