Titel : |
Academic resilience and caring adults: The experiences of former foster youth |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Neal, Darlene, Auteur |
Uitgegeven: |
Amsterdam [Nederland] : Elsevier |
Publicatiedatum: |
2017 |
Tijdschrift: |
Children and Youth Services Review Vol. 79 |
Paginering : |
242-248 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg Gezin:Gezag en omgang Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
Aangezien pleegkinderen weggehaald zijn uit hun oorspronkelijke thuissituatie en naar verschillende soorten verblijven en scholen zijn gegaan, kan men heel wat stress en uitdagingen ervaren. Vaak heeft men dan ook moeite om om te gaan met extreme emotionele turbulentie. De ervaring van trauma en instabiliteit kan op zijn beurt gevolgen hebben voor het academische parcours van pleegkinderen. Het blijkt uitzonderlijk te zijn wanneer pleegkinderen zich inschrijven voor hoger onderwijs. Deze studie onderzoekt de fase waarin de zorg stopt en de jongeren hun opleiding verder zetten aan een academische instelling. Een aantal succesvolle studenten die ervaring hebben met pleegzorg worden ondervraagd. Er wordt gepolst naar de ondersteunende factoren in de pleegzorg die de aanzet gaven om hun opleiding verder te zetten, inclusief hoe de ouders hen steunden, de emotionele steun en stabiliteit. Deze zaken zorgden ervoor dat men de negatieve ervaringen achter zich kon laten. De bereidheid van volwassenen om deze jongeren te helpen en deel uit te maken van hun leven gaf hen de kans om veranderingen op academisch en sociaal-emotioneel vlak mogelijk te maken. Zo werd hun vermogen om na het middelbaar door te zetten en naar de universiteit te gaan aangemoedigd. |
Summary: |
As a result of being removed from their homes and moving between different placements and schools, foster youth can experience high levels of stress and challenges as they struggle to cope with such extreme emotional turbulence. The experience of trauma and instability in turn, can have consequences on foster students' academic progress. As it is seemingly uncommon for foster youth to matriculate to postsecondary education, this study examines how successful foster youth transitioned out of care and furthered their education at an academically rigorous institution. From high-achieving former foster students, this study uncovers their experiences while in out-of-home care that helped them enroll in a university, including how adult supporters provided guidance, emotional support, and stability, which allowed students to move out of their negative past experiences. Adults' willingness to assist youth and be a part of their lives provided students with a transformative academic and social emotional environment, furthering their ability to persist through high school and gain acceptance to a top-tier university. |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917300622 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3186 |