
Titel : |
Children’s rights and advertising literacy in the digital era: towards an empowering regulatory framework for commercial communication |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Valerie Verdoodt, Onderzoeker ; Valcke, Peggy, Promotor ; Lievens, Eva, Promotor |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Algemeen Media:Algemeen Media:Mediawijsheid
|
Samenvatting: |
Dagelijks worden kinderen blootgesteld aan een grote verscheidenheid van nieuwe reclametechnieken. Deze nieuwe vormen van commerciële communicatie hebben speciale kenmerken (nl. geïntegreerd, interactief en gepersonaliseerd) waardoor ze met name aantrekkelijk zijn voor kinderen. Echter, kinderen hebben vaak moeite om deze nieuwe vormen van reclame te herkennen of de achterliggende persuasieve intentie te begrijpen. Bijgevolg rijzen er belangrijke juridische en ethische vragen vanuit een kinderrechtenperspectief (bijvoorbeeld hun recht op ontwikkeling, privacy en de bescherming van persoonsgegevens, recht op participatie). Momenteel regelt een breed scala aan bepalingen commerciële communicatie gericht aan kinderen, over verschillende kanalen. Het onderzoek start vanuit de observatie dat het regulerend kader gefragmenteerd is in wetgeving en alternatieve regulerende instrumenten (zoals zelf- en co-regulering) en neemt als werkhypothese dat deze fragmentatie mogelijk kan leiden tot lacunes of overlappingen, zoals onder andere een gebrek aan duidelijke en uniforme definities of zelfs tegenstrijdige regels, die op hun beurt een negatieve invloed kunnen hebben op de ontwikkelen en reclamewijsheid van kinderen. Om die reden stelt het doctoraat in vraag welke substantieve en procedurele elementen een regulerend kader voor commerciële communicatie nodig heeft opdat kinderen worden opgeleid en “empowered” om met commerciële communicatie om te gaan (i.e. reclamewijs), zodat ze kunnen opgroeien tot kritische, geïnformeerde consumenten die hun eigen bewuste keuzes kunnen maken in de huidige nieuwe media omgeving. |
Summary: |
On a daily basis, children are exposed to a broad variety of new digital advertising techniques. These new forms of commercial communication have specific features (i.e. immersive, interactive, personalised) that make them particularly appealing to children, but also raise concerns as children often do not recognise or understand the persuasive intent of these new forms. Accordingly, these new forms raise significant legal and ethical questions from a children’s rights perspective (e.g. their right to development, privacy and data protection, participation). However, currently a wide array of provisions regulates commercial communication aimed at children, across various channels. The research starts from the observation that the regulatory framework is fragmented into both legislative and alternative regulatory instruments (i.e. self- and co-regulation) and takes as its working hypothesis that this potentially may lead to gaps or overlaps such as inter alia a lack of clear and uniform definitions and even contradicting rules, which in turn may have a negative impact on
children’s development and advertising literacy. Therefore, the project questions what substantive and procedural elements a regulatory framework on commercial communication needs for children to be educated and empowered to cope with commercial communication (i.e. ad literate), so that they can grow up to be critical, informed consumers who make their own conscious choices in today’s new media environment. |
Startdatum / Start date : |
2015 |
Einddatum / End date : |
2018 |
Output : |
Clifford D., Verdoodt V. 2017. Integrative advertising: The marketing ‘dark side’ or merely the Emperor’s new clothes?. European Journal of Law and Technology, vol.8, accepted , pp. 1-43/Valcke P., Verdoodt V., Lambrecht I., Lievens E. 2017. Reclame en nieuwe media: vind ik (niet) leuk. In Recht in beweging , pp. 359-384/Verdoodt V. 2016. Children’s access to social media and the GDPR – “Please mom, can I go on Facebook?”. https://www.law.kuleuven.be/citip/blog//Verdoodt V. 2017. Regulating digital advertising aimed at children: Where are we at?. https://www.law.kuleuven.be/citip/blog//Verdoodt V., Clifford D., Lievens E. 2016. Toying with children’s emotions, the new game in town? The legality of advergames in the EU. Computer Law and Security Report, vol.32 (4) , pp. 599-614/Verdoodt V., Lambrecht I., Lievens E. 2016. Mapping and analysis of the current self- and co-regulatory framework of commercial communication aimed at minors. www.adlit.be /Verdoodt V., Lievens E. 2017. De AVG bekeken vanuit een kinderrechtenperspectief: pluspunten, knelpunten & vraagstukken. Computerrecht: Tijdschrift voor Informatica, Telecommunicatie en Recht , pp. 230-236/Verdoodt V., Lievens E., Hellemans L. 2015. Mapping and analysis of the current legal framework of commercial communication aimed at minors. http://adlit.be/output/Rapporten/Verdoodt V., Lievens E., Valcke P. 2016. Mapping of legislation and self-regulation for new advertising formats. Minors’ advertising literacy in relation to new advertising formats - Identification and assessment of the risks Lambrecht I. (eds.) www.adlit.be |
Financiering / Funding : |
Strategisch Basisonderzoek - SBO |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Universiteit Gent/KU Leuven |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek |
Discipline : |
Rechten |
Methodologische dimensies : |
Literatuur, documentanalyse/Internationaal/buitenland/Analyse dossiers, documenten |
Link naar een elektronische bron: |
www.adlit.be |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3246 |
|