Titel : |
Kinderrechten als levende rechten: tussen beleving en wetgeving in Indonesië en Bolivia |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Van Daalen, Edward, Auteur |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2015 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) TJK 2015/3 |
Paginering : |
234-246 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Algemeen Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:Bolivia Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Indonesië
|
Samenvatting: |
Kinderrechten liggen niet vast in wetten en verdragen maar leven waar kinderen leven. Dit artikel sluit zich aan bij de benadering die alle belevingen en interpretaties van kinderrechten die voortkomen uit ervaringen, interacties en relaties van en met kinderen, beschouwt als ‘levende rechten’. Aan de hand van twee gevalstudies toont dit artikel waarom levende rechten belangrijk zijn, dat kinderen in staat zijn om rechtsclaims te formuleren gebaseerd op deze levende rechten, en dat zowel kinderen als hun claims een betekenisvolle rol kunnen spelen binnen een wetsontwerpproces. De eerste gevalstudie speelt zich af in Yogyakarta, Indonesië en draait om een provinciale wet betreffende straatkinderen en het recht om op straat te leven. De tweede gevalstudie bespreekt de nieuwe nationale “Wet voor Kinderen en Jongeren” in Bolivia en het recht om te mogen werken. |
Summary: |
Children’s rights are not tied down to laws and conventions but live where children live. This article supports the notion that all perceptions and interpretations of children’s rights, based on daily experiences, interactions and relations of children themselves, should be seen as ‘living rights’. Two case studies show why these living rights are so important to children; that children are able to formulate rights claims based on their living rights; and that both children and these claims have the potential to play an important role in law-making processes. The first case study is set in Yogyakarta, Indonesia, and revolves around a provincial law on street children and the right to live on the streets. The second case study discusses the new “Code for Children and Adolescents” in Bolivia and the working children’s right to work. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3288 |