
Titel : |
Een empirisch en juridisch perspectief op cyberpesten: naar een holistische aanpak |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Van Cleemput, Katrien, Auteur ; Lievens, Eva, Auteur ; Pabian, Sara, Auteur |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2016 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) TJK 2016/1 |
Paginering : |
6-22 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten Media:Algemeen
|
Samenvatting: |
Dit artikel licht het fenomeen cyberpesten toe vanuit twee verschillende perspectieven. In het eerste deel wordt het fenomeen cyberpesten besproken aan de hand van Vlaams en internationaal onderzoek. Daarbij wordt eerst aandacht besteed aan de definitie van cyberpesten en de verschillen met meer traditionele vormen van pesten. Daarna wordt een overzicht gegeven van de prevalentiecijfers en de persoonsgebonden en omgevingsgebonden kenmerken die in onderzoek in verband werden gebracht met slachtoffers en daders van cyberpesten. Aan de hand van Vlaamse data uit de DICA-studie wordt ook besproken welke copingstrategieën slachtoffers van cyberpesten hanteren. In een tweede deel schetst het artikel het bestaand juridisch kader rond cyberpesten bij minderjarigen. Er wordt nagegaan welke bepalingen uit de strafwet, wetgeving rond gegevensbescherming en andere relevante instrumenten kunnen worden aangewend in België. Afsluitend wordt ook aandacht besteed aan een aantal rechten en principes die centraal staan in het Kinderrechtenverdrag en die kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van een positief beleid met focus op agency, skills en empowerment. Tot slot wordt gepleit voor een holistische aanpak van (cyber)pesten waarin verschillende actoren zoals scholen, ouders, zorgverleners, internetbedrijven en politie een rol krijgen. |
Summary: |
This article sheds light on the phenomenon of cyberbullying from two perspectives. In the first part, the phenomenon of cyberbullying is discussed, referring to Flemish and international research. First, attention is paid to the definition of cyberbullying and the differences with ‘traditional’ bullying. Next, the prevalence of cyberbullying is discussed, as well as the personal and environmental characteristics that were associated with being a bully or victim of cyberbullying in previous research. Finally, Flemish data from the DICA study are used to discuss victims’ coping strategies. In the second part, the article lays out the current legal framework regarding cyberbullying among minors. It is explored which legal instruments from criminal law, data protection law and other relevant instruments can be used in Belgium. Finally, attention is also paid to a number of rights and principles that are at the heart of the International Convention on the Rights of the Child, and that can contribute to a positive policy that focuses on agency, skills and empowerment. In the conclusion, a plea is made for a holistic approach to (cyber)bullying in which different actors, such as schools, parents, caregivers, internet software companies and police each play their role. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3294 |
|