Titel : |
Recht op onderwijs voor kinderen met een chronische aandoening |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Van Trimpont, Inge, Auteur ; Hoppenbrouwers, Karel, Auteur |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2016 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) TJK 2016/3 |
Paginering : |
206-220 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Ziekte Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
Door de vooruitgang van medische kennis en de verbeterde therapeutische mogelijkheden groeien kinderen met een chronische aandoening op tot volwassenen die actief wensen te participeren aan het maatschappelijk gebeuren. Kinderen en jongeren met specifieke gezondheidsnoden botsen vaak op barrières die een succesvolle schoolloopbaan hypothekeren. Deze barrières zijn niet alleen toe te schrijven aan de gevolgen van hun aandoening maar evenzeer aan belemmerende factoren die ze ervaren in de onderwijscontext. In dit artikel wordt vooreerst ingegaan op de problematiek van kinderen en jongeren met specifieke gezondheidsbehoeften (prevalentie, gevolgen voor functioneren en ontwikkeling, en modellen om hun functioneren in beeld te brengen) en de onderwijsen opvoedingsbehoeften die hiermee gepaard gaan, om vervolgens de wet- en regelgeving te belichten die hun recht op onderwijs moeten garanderen. In Vlaanderen werd internationale regelgeving vertaald naar het zogenaamde M-Decreet dat meer waarborgen biedt op toegang tot een school naar keuze voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. |
Summary: |
Due to the advancement of medical knowledge and the improved therapeutic possibilities children with a chronic disease grow up into adults who actively want to participate in social life. Children and young people with special health needs are often confronted with barriers that hamper successful schooling. These barriers are not just related to their health condition but also to impeding factors they experience in the educational context. This article firstly discusses the issue of children and young people with special health needs (prevalence, impact on functioning and development, and models to describe their functioning) and the educational needs related to this. Secondly, laws and regulations warranting their right to education are highlighted. In Flanders, international regulation has been translated into the so-called M-decree that provides more guarantees of access to a school of choice for children with special educational needs. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3298 |