Titel : |
ACCORD – Attain Cultural integration through COnflict Resolution Development |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Lippens, Michiel, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Lore Van Praag, Co-promotor |
Taal : |
(nla) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie Onderwijs:Algemeen Onderwijs:Beroepsopleiding
|
Samenvatting: |
Het ACCORD-project (Erasmus+ programma) situeert zich binnen de steeds groter wordende etnische diversiteit binnen Europese landen. Naast het bieden van verschillende opportuniteiten zorgen deze veranderingen ook voor de creatie van interetnische spanningen en breuklijnen binnen verschillende domeinen van de samenleving. Als maatschappelijk instituut bezit het onderwijs een sleutelpositie om een constructieve benadering en afhandeling van interetnische conflicten te promoten. Ter ondersteuning van dit proces wil het ACCORD-project een innovatief medium bieden aan leerkrachten binnen de Europese Unie om hen te helpen in het omgaan met diversiteit, en hen te ondersteunen in het aankaarten van etnische discriminatie en vooroordelen binnen de klas. Concreet wil het project deze doelstellingen realiseren door de creatie van een flexibel en laagdrempelig elektronisch hulpmiddel waar een 'serious-game' (i.e., ACCORD Game) benadering wordt gecombineerd met een online cursus (i.e., Massive open online course-MOOC). Deze combinatie moet leerkrachten helpen om op autonome wijze hun eigen interculturele competenties te analyseren alsook te verbeteren. Inhoudelijk krijgt het elektronisch platform vorm aan de hand van zowel psychologisch modellen gerelateerd aan technieken van onderhandeling en bemiddeling alsook theorieën met betrekking tot culturele zelfbewustwording. De ondersteuning die het elektronisch hulpmiddel biedt aan het ruimer schoolpersoneel moet finaal leiden tot een verhoogd wederzijds cultureel begrip en respect tussen individuen met een verschillende immigratieachtergrond binnen de Europese onderwijspraktijken. |
Summary: |
The ACCORD-project (Erasmus+ programme) must be seen against the background of recent demographic evolutions within the European society, as ethnic conflicts become more prominent in everyday life. As a result educational institutions have to adapt to this newly-formed environment and social reality. It is within this context that the ACCORD project wants to provide a structured and innovative platform to help teachers in taking an active stance against all forms of discrimination and to help them dealing with diversity and possible interethnic conflicts in the classroom. To meet these goals, the project wants to create a flexible, accessible and affordable online learning tool for all teachers across Europe. The ICT-tool will combine a serious-game approach (i.e., ACCORD game) with a massive online open course (MOOC) to provide a creative pathway for teachers to autonomously assess and improve their intercultural competences. The content of the tool will not solely focus on enhancing the conflict resolution, negotiation and mediation skills of teachers, but also on raising their competences related to cultural sensitivity and cultural self-awareness. This two-fold approach should lead to the fostering of mutual understanding and respect among people with different ethnic backgrounds within the context of educational practices. |
Startdatum / Start date : |
31/12/2016 |
Einddatum / End date : |
31/12/2019 |
Output : |
Lippens, M., Van Praag, L., & Timmerman, C. (2018). Report on interethnic conflicts in educational contexts. Deliverable 5.1. of Attain cultural integration through COnflict Resolution skill, Erasmus+ project, European Commission. Centre for Migration and Intercultural Studies at the University of Antwerp, Belgium. // ACCORD-Game and Massive open online course (MOOC) (2019) |
Financiering / Funding : |
Erasmus + project/Europese Commissie |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Universiteit Antwerpen - CeMIS |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht onderzoek - Projectmatig onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek |
Discipline : |
Sociologie/Antropologie/Psychologie |
Methodologische dimensies : |
Face-to-face/Online/Schriftelijk/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Internationaal/buitenland/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
http://accord-project.eu/en/ |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3309 |