Titel : |
Children in Legal Language Settings (ChiLLS) |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Aelbrecht, Stefan, Auteur ; Heidi Salaets, Promotor ; Katalin Balogh, Co-promotor |
Taal : |
Engels (eng) Oorspronkelijke taal : Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg Justitie:Jeugddelinquentie Justitie:Kinderen in detentie Justitie:Kindvriendelijke justitie Kinderen in kwetsbare situaties
|
Samenvatting: |
Het project ChiLLS wil onderzoek voeren naar tolkgemedieerde verhoren met minderjarigen die in aanraking komen met de gerechtelijke of politionele autoriteiten in het kader van een strafprocedure. 
De onderzoekers zullen interviews afnemen en focusgroepen organiseren met minderjarigen die verwikkeld zijn of waren in een strafprocedure. Daarnaast zal de focus liggen op zeer kwetsbare minderjarigen. Dat betekent dat ze niet alleen kwetsbaar zijn door hun leeftijd of hun moedertaal, maar ook omwille van een fysieke, psychische, auditieve of visuele handicap. 
Het doel van het onderzoek is om zeer kwetsbare minderjarigen te informeren over waar ze terechtkunnen wanneer ze een andere taal spreken dan de taal die tijdens de procedure gebruikt wordt. Om dat te verwezenlijken, zullen brochures, posters en ander educatief materiaal aangeboden worden. 
Juridische actoren, waaronder jeugdrechters en jeugdadvocaten, maar ook politieambtenaren, psychologen en maatschappelijk werkers, zullen bewust gemaakt worden over hoe ze best kunnen omgaan met zeer kwetsbare minderjarigen die de proceduretaal niet spreken. Daarbij zal de focus liggen op het detecteren van een beperking en het rekening houden met de omstandigheden die de tolk-gemedieerde communicatie met de minderjarige kunnen beïnvloeden. De informatie zal gebundeld worden op een website, waardoor de betrokken deskundigen in één oogopslag weten waarop ze moeten letten tijdens een tolk-gemedieerd gesprek met een zeer kwetsbare minderjarige. Op de website worden ook toolkits en een kompas aangeboden, precies om problemen in de doelgroep snel te scannen als het ware. Daarnaast kunnen de stakeholders ook met elkaar in contact komen via een beveiligd communicatie- en uitwisselingsplatform op diezelfde website. Op die manier wordt multidisciplinariteit in de praktijk omgezet. |
Summary: |
The ChiLLS research project will investigate the interpreter-mediated questioning of minors who come into contact with the police or with other legal actors in the context of criminal proceedings. 
The researchers will conduct interviews and focus groups with minors who are or were involved in a criminal investigation. Furthermore, the researchers will focus on highly vulnerable minors. This means that the minors are not only vulnerable because of their age or their mother tongue but also because of some physical, hearing, visual or mental impairment. 
The aim of the research project is to inform highly vulnerable minors about how/where they can get help if they do not speak the same language as that of the investigation. To reach that aim, the researchers will develop posters, leaflets and other educative materials.
The goal of this research is to inform the legal actors, including juvenile court judges and youth counsellors, but also police officers and lawyers, psychologists and social workers, about how to deal with highly vulnerable minors who do not speak the language of the proceedings. The main focus will be on detecting impairment and taking into account the influence such impairment can have on the communicative situation involving the minor. All this information will be brought together on a website: in that way, the experts involved can very easily search for and find information about important factors to take into account when conducting interpreter-mediated interviews with highly vulnerable minors. Toolkits and a compass will also be made available on the website to allow those involved to quickly detect problems in the target group. Furthermore, the stake holders can get in touch with each other through a secured communication platform on the same website. In that way, real multi-disciplinarity can be achieved. |
Startdatum / Start date : |
1 november 2018 |
Einddatum / End date : |
31 oktober 2020 |
Financiering / Funding : |
Europese Commissie - DG Justice |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
KU Leuven |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht onderzoek - Projectmatig onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek |
Discipline : |
Rechten/Criminologie/Psychologie |
Methodologische dimensies : |
Individuen (direct betrokkenen, jongeren)/Face-to-face/Kwalitatief onderzoek |
Link naar een elektronische bron: |
https://www.arts.kuleuven.be/tolkwetenschap/projecten/chills/index |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3361 |