Titel : |
CO-MINOR-IN/QUEST II |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Dominique Van Schoor, Auteur ; Heidi Salaets, Promotor ; Katalin Balogh, Co-promotor |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Justitie:Kindvriendelijke justitie Kinderen in kwetsbare situaties
|
Samenvatting: |
In Co-Minor II zullen wij via focusgesprekken alle betrokkenen in getolkte verhoren van minderjarigen horen, ook kinderen (zei het in experimentele settings, om evidente redenen) bevragen.
Aan de hand van de resultaten, zullen wij eerst toolkits samenstellen: een eerste om na te gaan welke professionals baat hebben bij een gezamenlijke opleiding, een tweede om te polsen wat de kennis en ervaring van deze professionals reeds is. Vervolgens zal een gezamenlijke opleidingsmodule uitgewerkt worden voor de verschillende professionals alsook opleidingsmateriaal om de gezamenlijke opleiding van juridische actoren, tolken, psychologen en maatschappelijk assistenten mogelijk te maken. De module en het materiaal zullen uitgebreid getest worden waarna de uiteindelijke modules en bijbehorend materiaal zullen bijeengebracht worden in een handboek.
Ten slotte zal disseminatie ook nog voorzien worden via een instructievideo voor de professionele stakeholders van getolkte minderjarigen en zal er voor de minderjarigen zelf een animatiefilm worden gemaakt waarin hen wordt getoond dat een andere taal geen barrière hoeft te zijn om hun verhaal te kunnen doen. |
Summary: |
In Co-Minor-IN/QUEST II we will organize focus groups with all people concerned with ImQM, professionals but also minors (in experimental settings for obvious reasons).
According to the obtained results, we will compose two toolkits: the first
with questions and indicators to identify the stakeholders to be invited for the joint training; the second to identify the stakeholders’ knowledge before the joint training (“who has which expertise?”)
Next we will design a joint training module for ImQM and several training materials for ImQM that will be piloted. Finally, we will disseminate the findings through
- a manual with a description of training modules and training material
- a training video for self-learning
- two animation movies for minors to make them aware of the fact that language must be no barrier to tell their story. |
Startdatum / Start date : |
september 2016 |
Einddatum / End date : |
augustus 2018 |
Output : |
Balogh, K., Salaets, H. & Van Schoor, D. (2018). Interpreter-mediated Child Interviews: Tools for interprofessional training. Tielt: Lannoo Campus. |
Financiering / Funding : |
Europese Commissie - DG Justice |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
KU Leuven |
Discipline : |
Rechten/Criminologie/Psychologie |
Methodologische dimensies : |
Face-to-face/Kwalitatief onderzoek/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Internationaal/buitenland/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
https://www.arts.kuleuven.be/tolkwetenschap/projecten/co-minor-in-quest-ii/index |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3365 |