
Titel : |
CHILD WELL-BEING: a systematic revies of the literature |
Documenttype: |
instrument |
Auteurs: |
Pollard, Elisabeth, Auteur ; Lee, Patrice, Auteur |
Uitgegeven: |
New York : Springer |
Publicatiedatum: |
2003 |
Tijdschrift: |
Social Indicators Research |
Paginering : |
61(1), 59-78 |
Taal : |
Engels (eng) |
Samenvatting: |
Een systematisch overzicht van de kinderwelzijnsliteratuur in het Engels werd uitgevoerd met zoekopdrachten in vijf databases om de huidige staat van het kinderwelzijnsonderzoek te beoordelen en de volgende vragen te beantwoorden: (1) Hoe wordt het welzijn van kinderen gedefinieerd? (2) Wat zijn de domeinen van kinderwelzijn? (3) Wat zijn de indicatoren van kinderwelzijn? en (4) Hoe wordt kinderwelzijn gemeten? In dit overzicht wordt een eerder overzicht van de kinderwelzijnsliteratuur uit 1974-1992 bijgewerkt en uitgebreid. De resultaten geven aan dat welzijn een veelgebruikte maar inconsequent gedefinieerde term is die vaak wordt gebruikt in het onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen. Er zijn vijf verschillende domeinen van kinderwelzijn: fysiek, psychologisch, cognitief, sociaal en economisch. Positieve indicatoren worden vaker gebruikt in de fysieke, cognitieve, sociale en economische domeinen, terwijl meer negatieve of tekort-indicatoren worden gebruikt in het psychologische domein. In de onderzoeksliteratuur is er weinig overeenstemming over hoe het welzijn van kinderen het best gemeten kan worden. |
Summary: |
A systematic review the child well-being literature in English was conducted with searches in five databases to assess the current state of child wellbeing research and answer the following questions: (1) How is child well-being defined? (2) What are the domains of child well-being? (3) What are the indicators of child well-being? and (4) How is child well-being measured? This review updates and expands a previous review of the child well-being literature spanning 1974–1992. Results indicate that well-being is a commonly used but inconsistently defined term frequently included in the study of child development. There are five distinct domains of child well-being: physical, psychological, cognitive, social, and economic. Positive indicators are used more often in the physical, cognitive, social, and economic domains, while more negative or deficit indicators are used in the psychological domain. There is little agreement in the research literature on how to best measure child well-being. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3495 |
|