
Titel : |
Het recht op participatie vs. bescherming: ethische kwesties in onderzoek bij kinderen en jongeren |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Pleysier, Stefaan, Auteur ; Herbots, Katrien, Auteur ; Molenberghs, Sanne, Auteur |
Uitgave: |
4 |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2019 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) 2019/4 |
Paginering : |
321-333 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
|
Samenvatting: |
In deze bijdrage reflecteren we over ethische kwesties bij onderzoek met kinderen en
jongeren. We vertrekken van een aantal cases, dilemma’s, gebaseerd op recente ervaringen in ons eigen onderzoek, waarbij we werden geconfronteerd met de complexiteit van de reële praktijk van onderzoek met kinderen, en ons daarbij afvroegen of
ethische codes of richtlijnen, of een indiening en vervolgens goedkeuring door een
ethische commissie, ons kunnen helpen om deze specifieke dilemma’s te beantwoorden. In de afgelopen twee decennia zijn ethische codes, overwegingen en commissies,
ook voor het onderzoek in de sociale wetenschappen, en bij uitstek bij onderzoek met
kwetsbare groepen, steeds belangrijker geworden. We zullen beargumenteren dat
deze codes en commissies ons onderzoek niet noodzakelijk ‘ethischer’ maken. Eerder
benadrukken ze het ‘recht op bescherming’ bij onderzoek met kinderen, ten nadele
van het ‘recht op participatie’ van kinderen. We sluiten onze bijdrage af met een pleidooi voor een andere, meer reflexieve en relationele benadering van onderzoeksethiek
bij het voeren van onderzoek met kinderen en jongeren. |
Summary: |
In this contribution, we will reflect on ethical issues when studying children and young
people. We depart from a couple of cases, dilemmas if you wish, based on recent
experiences in our own research, where we were confronted with the complexity of
doing research with children in a real life context, and question whether ethical codes
or guidelines, or a submission and subsequent approval by an ethical committee, can
help us answering these particular dilemmas. Over the last two decades, ethical
codes, considerations and committees related to research in social sciences have continued to gain importance, moreover in conducting research with vulnerable groups.
We will argue that these codes and committees do not necessarily make our research
more ethical, but tend to emphasize the ‘rights on protection’ in doing research with
children as opposed to children’s ‘participation rights’. The article concludes with a
plea for a different, more reflexive and relational approach to research ethics in doing
research with children and young people. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3542 |
|