
Titel : |
Vorm geven aan participatie : Kinderen in gemeenschapsinstellingen betrekken als partners en ervarings-deskundigen binnen een studie naar de effectiviteit van hun rechten “Make Them Count…All of Them!” |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Van Laethem, Karen, Auteur ; Bourgeois, Anne, Auteur |
Uitgave: |
4 |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2019 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) 2019/4 |
Paginering : |
359-374 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie
|
Trefwoord: |
Gemeenschapsinstelling |
Samenvatting: |
Je bent jonger dan 18 jaar. Je bent een ‘kind’, volgens het Verdrag inzake de Rechten
van het Kind (IVRK). Alle kinderen in België hebben, onder meer krachtens dat Verdrag, rechten, dezelfde rechten. Maar jouw specifieke situatie is net iets ‘verschillend’.
Jij bent door de jeugdrechter geplaatst, in een gemeenschapsinstelling. Hoe zit het
met je rechten? Hoe beleef jij hun inwerkingstelling? Krijg je de gelegenheid om je hier
in alle vertrouwen en veiligheid over uit te spreken? Wordt er naar jou geluisterd? Kan
jouw mening een impact hebben – op je eigen situatie, op die van andere kinderen die
soortgelijk geplaatst zijn, op huidig en toekomstig beleid en wetgeving?
Met die vragen in het achterhoofd trok de Nationale Commissie voor de Rechten van
het Kind (NCRK)1 2 in september 2018 naar alle gemeenschapsinstellingen3
doorheen België om alle kinderen die op dat ogenblik in die instellingen geplaatst waren,
te trachten een stem te geven over de inwerkingstelling van hun rechten. Een gedeelte van deze kinderen werkte ook daadwerkelijk mee aan de ontwikkeling van de vragenlijst van deze studie, als expert van hun eigen situatie en partner in dit onderzoek.
In deze bijdrage worden niet de resultaten van de studie zelf belicht, doch wel het
proces dat ertoe geleid heeft. De methodologie van het onderzoek wordt uiteengezet
met een bijzonder focus op de luiken die de zinvolle participatie van kinderen doorheen deze studie verwezenlijken. Het inbouwen van dergelijk participatief traject heeft
onder meer geleid tot een verrijking van de inhoud van de vragenlijst en grotere toe-eigening van de studie door de kinderen zelf |
Summary: |
You are younger than 18 years old. According to the Convention on the Rights of the
Child (CRC), you are a ‘child’. All children in Belgium have equal rights, endowed
among others by that Convention. However, your specific situation is slightly different. You have been placed in a juvenile justice institution by a youth judge. What
about your rights? How do you experience their fulfillment? Do you have the opportunity to express yourself in a free and safe environment space? Are you being listened
to? Can your opinion have an impact – on your own situation, on the situation of
other children who are placed in a similar institution, on current and future policies
and legislation?
With these questions in mind, the National Commission for the Rights of the Child
(NCRC) went to all juvenile justice institutions in Belgium in September 2018 in order
to give a voice to all children who were currently placed in those institutions. A part
of these children moreover participated in the development of the questionnaire of
this study, as expert of their own situation and partner in this study.
This contribution does not highlight the results of the study itself, but underlines the
process that led to it. The methodology of the research is explained with a particular
focus on the aspects that relate to the meaningful participation of children throughout this study. The incorporation of such a participatory trajectory has, among other
things, led to an enrichment of the content of the questionnaire and greater appropriation of the study by the children themselves. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3545 |
|