
Titel : |
Jongeren in migratie aan het woord over hun vrijetijd en deelname aan het georganiseerde vrijetijdsaanbod |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Pissens, Lucas, Auteur ; Siongers, Jessy, Auteur ; Lievens, John, Auteur ; Bradt, Lieve, Auteur ; Derluyn, Ilse, Auteur |
Uitgave: |
4 |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2019 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) 2019/4 |
Paginering : |
390-408 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek Vrije tijd, spel en cultuur:Jeugdwerk
|
Samenvatting: |
Waar eerdere studies reeds wezen op de rol die deelname aan het (georganiseerd)
vrijetijdsaanbod kan hebben voor het welzijn en de integratie van jonge nieuwkomers,
ontbreekt het in Vlaanderen vooralsnog aan meer grootschalige en representatieve
gegevens over de vrijetijdsbesteding van deze groep. Het huidige artikel beantwoordt
aan deze lacune door gebruik te maken van een grootschalige survey over vrijetijdsbesteding bij 1074 OKAN-leerlingen (Onthaalklassen voor Anderstalige Nieuwkomers).
De resultaten tonen dat, hoewel OKAN-leerlingen wel aan sport- of culturele activiteiten doen, hun aansluiting bij het georganiseerde aanbod voor sport, cultuur en
jeugd eerder beperkt is. Naast enkele drempels die we bij de algemene bevolking waarnemen (e.g. interesse- of motivatiedrempel), wijzen de resultaten ook op enkele pijnpunten uniek aan de situatie van anderstalige nieuwkomers. Vooral de (onvoldoende)
taalbeheersing blijkt een belangrijke drempel naar het vrijetijdsaanbod toe. Daarnaast vormen een beperkt sociaal netwerk en eenzaamheid in de vrije tijd, evenals een
gebrek aan informatie over het bestaande aanbod, een probleem voor jonge nieuwkomers. Tenslotte zien we ook dat deelname aan sportactiviteiten- en verenigingen
positief gerelateerd is aan tevredenheid met vrije tijd. |
Summary: |
Whereas previous studies have already pointed to the role that leisure participation
can play in the well-being and integration of young newcomers, Flanders still lacks
more large-scale and representative data on the leisure activities of this group. The
current article addresses this gap by using a large-scale survey on leisure activities,
conducted among 1074 pupils in reception classes for foreign-speaking newcomers
(called OKAN classes). The results show that, although OKAN-pupils do participate
in sports and cultural activities, their affiliation with sport, culture and youth associations and the organised offer is rather limited. In addition to thresholds that we
observe among the general population (e.g., lack of interest or motivation), the
results also point to some pain points unique to the situation of foreign-speaking
newcomers. Especially the (insufficient) language proficiency appears to be an important barrier for participation in organised leisure activities. In addition, a limited
social network and loneliness in leisure time, as well as a lack of information about
the existing offer, pose a problem for young newcomers. Finally, we also see that
participation in sports activities and associations is positively related to leisure satisfaction |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3547 |
|