
Titel : |
Ervaren discriminatie in een samenleving van minderheden |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Spruyt, Bram, Auteur ; Filip Van Droogenbroeck, Auteur ; Mastari, Laora, Auteur ; Siongers, Jessy, Auteur ; Gil Keppens, Auteur |
Uitgave: |
4 |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2019 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) 2019/4 |
Paginering : |
409-424 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
|
Samenvatting: |
Artikel 2 van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind stelt dat kinderen en jongeren beschermd dienen te worden tegen elke vorm van discriminatie en
dit ongeacht de kenmerken (socio-economisch, cultureel,…) van zijn of haar ouders.
Ondanks die intentie, de maatregelen die eruit voortvloeiden, en het feit dat Vlaanderen als samenleving over de tijd steeds meer divers wordt, blijft discriminatie in Vlaanderen aanwezig. In die context beoogt dit artikel twee onderzoeksvragen te beantwoorden. Hoe wijdverspreid is gepercipieerde discriminatie onder jongeren (2de en
3de graad secundair onderwijs) uit Gent, Antwerpen en Brussel? En wat leert het
bestaande onderzoek over de gevolgen van gepercipieerde discriminatie? De eerste
vraag beantwoorden we aan de hand van gegevens van de JOP-schoolmonitor 2
(2018). De tweede vraag beantwoorden we op basis van een literatuurstudie. We
focussen daarbij op de discriminatie op basis van etnisch-culturele gronden. In het
besluit gaan we dieper in op de implicaties van onze onderzoeksbevindingen. |
Summary: |
Article 2 of the International Convention on the Rights of the Child states that children and young people must be protected against all forms of discrimination, regardless of the characteristics (socio-economic, cultural, etc.) of their parents. Despite that intention, the numerous measures that ensued, and the fact that Flanders as a
society becomes increasingly diverse over time, discrimination continues to exist in
Flanders. In that context, this article aims to answer two research questions. How
widespread is perceived discrimination among young people (2nd and 3rd stage of
secondary education) in Ghent, Antwerp and Brussels? And what does existing
research teach us about the consequences of perceived discrimination? The first question is answered on the basis of data from the JOP school monitor 2 (2018). We
answer the second question on the basis of a literature study. We thereby focus on
discrimination based on ethnic-cultural grounds. In the conclusion we delve deeper
into the implications of our research findings. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3548 |
|