Titel : |
De bijzondere jeugdzorg als opvoeder. Een sociaal pedagogische analyse van de bijzondere jeugdzorg in Vlaanderen. |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Roose, Rudi, Onderzoeker ; Maria Bouverne-De Bie, Promotor |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg
|
Samenvatting: |
Dit doctoraatsonderzoek kadert in de hervorming van de bijzondere jeugdzorg naar een integrale jeugdhulpverlening, waarin de verschillende sectoren die op jeugdzorg betrokken zijn beter op elkaar worden afgestemd met de bedoeling tot een meer vraaggerichte zorg te komen. Deze ontwikkeling alsook de bredere grondconcepten van de bijzondere jeugdzorg worden door de onderzoeker zowel maatschappelijk als historisch geanalyseerd. De onderzoeker stelt algemeen vast dat, hoewel de overgang naar een integrale jeugdhulpverlening zich initieel ontwikkelde vanuit de wens tot een meer emancipatorische jeugdzorg te komen, deze doelstelling niet bereikt werd: de bijzondere jeugdzorg komt eerder als een defensieve dan als een emancipatorische opvoeder naar voor. De beheersbaarheid van de zorg staat centraal, wat in het verlengde ligt van het sterke preventiedenken van de bijzondere jeugdzorg. Op basis van deze vaststellingen pleit de onderzoeker voor een nieuwe richting binnen het zorgdebat, waarbij niet het vermijden van de hulpverlening noch het organisatorisch sturen van de hulpverlening, maar wel pedagogische ondersteuning in het leren omgaan met probleemsituaties centraal staat. |
Summary: |
This doctoral research can be situated in the reorganization of Flemish youth care towards an ‘integrated’ model, or a model in which different sectors are more adjusted to each other in order to better accommodate their clients’ needs. The researcher investigates this development as well as the general basic concepts of youth care from a historical as well as a social perspective. The study shows that, although the transformation towards an ‘integrated’ model initially generated from the desire to create an emancipatory youth care, this goal has not been achieved: youth care appears to preserve a rather defensive operation. The manageability of care holds a central place, which corresponds with the strong emphasis that is generally placed on prevention. Based on these findings, the researcher holds a plea for a new direction in the care debate, in which emphasis is placed on pedagogical support in learning how to deal with problem situations, rather than on organizational aspects of youth care and/or ways to limit the need for youth care. |
Startdatum / Start date : |
2000 |
Einddatum / End date : |
2006 |
Output : |
Roose, R. (2006). De bijzondere jeugdzorg als opvoeder. Gent: Academia Press. |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek |
Discipline : |
Sociaal werk |
Methodologische dimensies : |
Momentopname, crossectioneel/Regionaal |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.academiapress.be/de-bijzondere-jeugdzorg-als-opvoeder.html |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=550 |