
Titel : |
De identiteit van het jeugdwerk als pedagogisch aanbod. Onderzoek naar de betekenis van het jeugdwerk in de vrije tijd van jeugdigen |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Filip Coussée, Onderzoeker ; Maria Bouverne-De Bie, Promotor |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen Vrije tijd, spel en cultuur:Jeugdwerk
|
Samenvatting: |
In dit doctoraatsonderzoek wordt ingegaan op de observatie dat het jeugdwerk niet iedereen bereikt. In het bijzonder die sociale groepen die het meeste nood hebben aan ondersteuning, lijken te worden uitgesloten. In dit kader wordt in dit onderzoek niet enkel over de landsgrenzen heen, maar vooral ook naar het verleden van het jeugdwerk gekeken. Het selectieve bereik van het jeugdwerk was van bij het begin immers al een groot probleem. In die mate zelfs dat deze vaststelling aan de basis ligt van het rijke en gediversifieerde jeugdwerklandschap in Vlaanderen; een differentiatie die er mee voor zorgt dat de kerntaak van het jeugdwerk lijkt te vervagen. Het jeugdwerk had immers aanvankelijk expliciete en onlosmakelijke sociale, pedagogische en recreatieve doelstellingen. Deze zijn gaandeweg uit elkaar gegroeid. Ook de verschillende methodieken (sport, cultuur en openluchtleven) zijn een eigen (verenigings)leven gaan leiden. De onderzoeker komt tot de conclusie dat het vervagen en uiteengroeien van deze expliciete doelstellingen een verruimend perspectief belemmert. Daardoor bijt de jeugdwerkdiscussie al honderd jaar lang in haar eigen staart. Op basis van deze vaststelling houdt de onderzoeker een pleidooi voor verruimend onderzoek in en met de jeugdwerkpraktijk. De bevraging van kinderen en jongeren zelf, in het tweede deel van het doctoraatsonderzoek, is daartoe alvast een aanzet. Dat leert ons kinderen en jongeren in verschillende situaties, onderscheiden vormen van jeugdwerk als zinvol ervaren. De gemeenschappelijke deler is wel: aansluiten bij leefwereld en leefwereld verbreden. Kinderen willen zich thuis voelen, maar dingen doen die ze niet kunnen doen thuis. Een spanning die veel sociologische verbeeldingskracht vraagt van jeugdwerkers. |
Summary: |
This doctoral research is based on the fact that youth work appears not to reach all youth equally, an observation that has been made not only in Flanders but also in many different European countries. Especially social groups needing youth work the most, are the ones facing the highest risk of exclusion. To explore this problem, the researcher analyzes youth work practices in different countries and studies the history of youth work. The selective scope of youth work goes back far into its history, and even constitutes the basis of Flanders’ rich diversity in the field of youth work. However, due to this diversity, the core assignment of youth work seems to be disappearing. Initially, youth work followed explicit social, educational and recreational goals. However, over time, these goals as well as the different methods applied in youth work (sports, culture and outdoor recreation) have grown apart. The researcher explores the basic concepts of youth work and concludes these concepts stand in the way of a broader perspective regarding youth work, causing the youth work debate to chase its own tail for about a century. Based on this conclusion, the researcher expresses a plea for more broadening research regarding youth work. The second part of the research consists of an empirical study with children and youth. The results of this study show that children and youth in different situations generally experience the diversity in youth work as positive. The common ground of the different youth work organizations, however, should not only consist of a close connection to the immediate social environment of children and youth, but also of the potential to enlarge this environment. Children want to feel at home, but at the same time they want to be involved in activities they cannot do at home. This tension requires a great sense of social creativity from the youth workers. |
Startdatum / Start date : |
2003 |
Einddatum / End date : |
2005 |
Output : |
Coussée, F. (2006). De pedagogiek van het jeugdwerk. Gent: Academia Press./Coussée, F. (2006). Jeugdwerk als sociaalpedagogische interventie. Journal for Social Intervention, 15 (3): 28-36. /Coussée, F. (2010). Jeugdwerk voor allen of allen naar het jeugdwerk? In: Bombaerts, G., Hillaert, W. & Coussée, F. (red.). Curieuzeneuzenpastapot. Diversiteit en toegankelijkheid in het jeugdwerk (pp. 126-151). Gent: Academia Press./Coussée, F. (2010). The saint, the poet, the lord and the cardinal. Learning from youth work’s history. Coyote. Youth Work, Training, Research & Policy, 15/2: 10-15./Coussée, F., Roets, G. & De Bie, M. (2009). Empowering the Powerful: Challenging hidden processes of marginalization in youth work policy and practice in Belgium. Critical Social Policy, 29(3): 421-442. |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek |
Discipline : |
Sociaal werk |
Methodologische dimensies : |
Diepte- en/of expertinterviews/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=552 |
|