Titel : |
Children as 'differently equal' responsible beings: Norwegian children's views of responsibility |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Bjerke, Havard, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2011 |
Tijdschrift: |
Childhood |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Autonomie Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Noorwegen
|
Samenvatting: |
Dit artikel onderzoekt de visie van kinderen op verantwoordelijkheid en hun positie als verantwoordelijke wezens, gebaseerd op een internationaal onderzoeksproject dat de focus legt op gegevens van 109 kinderen in Noorwegen. Verantwoordelijkheid wordt onderzocht als een praktijk die door kinderen wordt ervaren als zowel een privilege als een last in hun jeugdjaren. Het wordt betwist dat er een vervlochten relatie bestaat tussen participatierechten en verantwoordelijkheden voor kinderen, waarin het beeld van het kind als ‘zijnde’ en ‘wordend’, als ‘gelijk aan’ en ‘verschillend van volwassenen' vervat liggen. Een perspectief waarin het verschillend zijn centraal staat wordt voorgesteld als manier om kinderen te zien als ‘verschillend gelijke’ verantwoordelijke wezens. |
Summary: |
This article explores children’s views of responsibility and their position as responsible beings, drawing on an international research project with a focus on data from 109 children in Norway. Responsibility is explored as a practice that children experience as both a privilege and a burden in childhood. It is argued that there is an interwoven relation between participation rights and responsibilities for children, where ideas of the child as ‘being’ and ‘becoming’, ‘equal’ to and ‘different’ from adults are embedded. A difference-centred perspective is suggested as a way to accommodate children as ‘differently equal’ responsible beings. |
Link naar een elektronische bron: |
http://chd.sagepub.com/content/early/2011/01/11/0907568210371987.abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=695 |