Titel : |
Cross-cultural study on the rights of the child in Slovenia - The first ten years. |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Pavlovic, Zoran, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2001 |
Tijdschrift: |
School Psychology International Vol. 22, nr. 2 |
Paginering : |
p.130-151 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Slovenië
|
Samenvatting: |
In de inleiding van dit artikel wordt een korte schets gegeven van dit kleine Centraal-Europese land en deze jonge democratie. Ook wordt het Kinderparlement besproken, bij wijze van voorbeeld van de samenwerking tussen de staat en de NGO’s in de praktijk van kinderrechten. In het hoofdonderdeel worden de voornaamste bevindingen van het Interculturele Onderzoek naar de Rechten van het Kind voorgesteld. In de jaren 1992 en 1993 interviewde men een nationaal representatieve doorsnede aan jongeren uit de leeftijdsgroepen 12 tot 14 jaar en 16 tot 18 jaar, alsook hun leerkrachten en hun raadgevers op school. Men ondervond dat de onderzoeksinstrumenten betrouwbaar en leeftijdsgevoelig waren. Hoewel de verschillen in ontwikkeling tussen leerlingen goed gedocumenteerd zijn, volgden de volwassenen in het onderzoek deze verschillen niet correct op: leerlingen in het middelbaar onderwijs werden net zo veel als ‘kinderen’ beschouwd als men dit bij leerlingen van de lagere school deed. Ook een aantal andere bevindingen wordt besproken. In de jaren 1994 en 1995 voerde men een nieuw proefonderzoek uit waarbij we verschillende mogelijke verbeteringen aan het onderzoeksinstrument onderzocht werden. Een aantal van hen worden gebruikt in de vragenlijsten van de enquêtes van 2000 en 2001. |
Summary: |
In the introduction to this article, a brief outline of this small mid-European country and young democracy is given. Also, Children's Parliament is described, as an example of cooperation of the state and of the non-governmental organizations in the field of children's rights. In the main section, main findings of the Cross-Cultural Study on the Rights of the Child are presented. In the years 1991 to 1992, we interviewed a nationally representative sample of children aged 12-14 years and 16-18 years, their teachers and school counsellors. We found the survey instruments to be reliable and age-sensitive. While developmental differences regarding students are well documented, the adults in our sample did not follow the changes accordingly - middle school students are seen as being just as much 'children' as the elementary school students. A number of other findings are also discussed. In the years 1994 to 1995 we carried out a new pilot study where we tested several possible improvements of the survey instrument. Some of them are used in the questionnaires that are being used in the 2000-2001 survey sweep. |
Link naar een elektronische bron: |
http://spi.sagepub.com/content/22/2/130.short |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=697 |