Titel : |
The ISPA Cross-National Children's Rights Research Project |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Hart, Stuart N., Auteur ; Pavlovic, Zoran, Auteur ; Zeidnerc, Moshe, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2001 |
Tijdschrift: |
School Psychology International Vol. 22, nr. 2 |
Paginering : |
p. 99-129 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
Het erkende belang van het verwerven en gebruiken van het perspectief van kinderen en jongeren over omstandigheden die invloed hebben op hun leven is aanzienlijk toegenomen door de groeiende steun voor kinderrechten gedurende het einde van de 20e eeuw. Dit artikel geeft een overzicht van een ontwikkelend programma van het onderzoeken van de beoordeling door kinderen en volwassenen met een betekenisvolle rol in hun leven met betrekking tot de belangrijkheid en het bestaan van kinderrechten thuis en op school. Er lijkt bewijs te bestaan dat de schoolomgeving in het algemeen wordt beschouwd als een plaats waar de behandeling harder en minder ondersteunend is dan thuis. Het artikel concludeert met motivering en plannen voor de verfijning en het uitbereiden van dit project, zodat de stem van kinderen gehoord zal worden door een systematisch en geloofwaardig onderzoeksprogramma. |
Summary: |
The recognized importance of acquiring and applying the perspectives of children and youth about conditions affecting their lives has significantly increased through growing support for children's rights during the last period of the 20th century. This article presents an overview of an evolving program of surveying the judgments of children and significant adults in their lives regarding the importance and existence of children's rights in homes and schools. Evidence that the school environment, in general, appears to be a place of harsher and less supportive treatment than the home is considered. The article concludes with rationale and plans for refining and expanding this project so that the voices of children will be heard through a systematic and credible program of research. |
Link naar een elektronische bron: |
http://spi.sagepub.com/content/22/2/99 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=741 |