
Titel : |
Affordance of Participation Rights for Children in Home-based Education and Care: An Interactive Process Model of Participation |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Layland, Judy, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2010 |
Tijdschrift: |
Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 24, nr. 5  |
Paginering : |
p. 386-399 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezin:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Nieuw Zeeland
|
Samenvatting: |
Recente modellen met betrekking op het mogelijk maken van participatierechten van kinderen, gebaseerd op de artikelen 12 en 13 van het IVRK, hebben gefocust op de rol van en de strategieën gebruikt door volwassenen die met kinderen werken. Hoewel deze volwassenen een centrale rol spelen in het toestaan van participatierechten, spelen kinderen en hun ouders/familie/whanau een even belangrijke rol. Dit werk onderzoekt de complexe wisselwerking van rollen, relaties en strategieën die door volwassenen en kinderen worden gebruikt in situaties van thuisonderwijs in Aotearoa, Nieuw Zeeland, waarin participatierechten voor kinderen ondersteund worden. |
Summary: |
Recent models relating to the affordance of children’s participation rights, based on articles12 and 13 of the United Nations Convention on the Rights Of the Child (1989), have focused on the role of and strategies used by the adults working with children. Whilst these adults play a pivotal role in affording participation rights, children, and their parents/family/whanau, play an equally important role. This paper explores the complex interplay of roles, relationships, and strategies used by adults and children in home-based education settings in Aotearoa ⁄New Zealand, that support the affordance of participation rights for children. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2009.00254.x/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=750 |
|