Titel : |
Buiten spelen in wiens en welk belang? Het spel als cultuurelement |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Sven De Visscher, Auteur |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2009 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 2 |
Paginering : |
p. 116-122 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Vrije tijd, spel en cultuur:Algemeen
|
Samenvatting: |
Recent organiseerde de Vlaamse overheid in samenwerking met het onderzoekscentrum Kind en Samenleving een colloquium over buiten spelen. De vraag die naar aanleiding van dit project besproken werd, is in welke mate kinderen opnieuw moeten “leren” om (buiten) te spelen. Het eerste deel van deze bijdrage gaat na in welke mate deze vraagstelling nieuw is. De zorg voor de buitenspeelmogelijkheden van kinderen maakt deel uit van een breder pedagogiseringsoffensief en de nadruk op het speels karakter van kinderen maakt deel uit van een romantisch kindbeeld. In het tweede deel wordt nagegaan vanuit wiens en welk belang de vraag gesteld wordt naar meer buitenspeelruimte voor kinderen. In het laatste deel wordt ten slotte een kort samenvattend pleidooi gehouden voor een sociale pedagogiek van het buiten spelen, in aanvulling op de actueel dominante individuele pedagogiek van het spel. |
Summary: |
Recently, the Flemish government set up a colloquium on playing outdoors, in cooperation with the Child and Society Research Centre. The question discussed there was to what extent children should “learn” how to play outdoors again. The first part of this article explores whether this is a new question or not. The concern for the possibilities to play outdoors is part of the "educationalisation offensive" and the emphasis on the playful character of children is part of a romantic childhood image. The second part searches from whose or what interesst the inquiry for more space to play outdoors is put forward. Finally, the last part contains a short plea for a social pedagogy on playing outdoors, in addition to the current dominant individual pedagogy of playing. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=864 |