Titel : |
Het Decreet Rechtspositie Minderjarigen: een internationaalrechtelijke toetsing |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Desmet, Ellen, Auteur ; Johan Put, Auteur |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2011 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 2 |
Paginering : |
p. 103-120 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Gezin:Alternatieve zorg:Algemeen Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen Justitie:Jeugdrecht Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:België
|
Samenvatting: |
Dit artikel toetst het Decreet betreffende de Rechtspositie van de Minderjarige in de integrale jeugdhulp (DRM) aan een aantal instrumenten van internationaal recht. Na een beknopte voorstelling van de geselecteerde instrumenten, worden het territoriale, het materiële en het personele toepassingsgebied van de instrumenten besproken. Vervolgens worden de vergelijking en toetsing uitgevoerd in drie stappen. Eerst worden de bepalingen geïdentificeerd die zowel in het DRM als in één of meerdere andere instrumenten voorkomen. In een tweede beweging wordt onderzocht welke rechten van de minderjarige alleen in het DRM gewaarborgd zijn. Ten derde wordt bekeken welke bepalingen niet in het DRM maar wel in de internationale instrumenten voorkomen. Ten slotte wordt een evaluatie uitgevoerd vanuit drie perspectieven. |
Summary: |
This article assesses the Decree on the Legal Status of Minors in the Integrated Youth Care in the light of a number of international legal instruments. After a brief presentation of the selected instruments, their territorial, material and personal scope is discussed. This is followed by a three-step comparison and assessment. First, the provisions that appear in both the Decree as in one or more of the other instruments are identified. Next, the focus is shifted towards those rights of the minor that are only represented in the Decree. The third part looks at provisions that appear in the other instruments, but not in the Decree. Finally, an evaluation is made from three points of view. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=908 |