
Titel : |
Children, But Not Really Humans? Critical Reflections on the Hampering Effect of the “3 P’s” |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Quennerstedt, Ann, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2010 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 18, No. 4  |
Paginering : |
p. 619-635 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Algemeen Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK) Mensenrechten:Algemeen
|
Samenvatting: |
In deze paper wordt het wijdverspreide gebruik van de “3 p’s”, provisie, protectie en participatie, die kinderrechten categoriseren, kritisch onderzocht. Er wordt beweerd dat deze conceptualisatie een belemmerende werking heeft op het onderzoek van de kinderrechten, door het feit dat het onderzoek op een problematische wijze wordt gekaderd en de mogelijkheden om een theoretisch gedreven analyse te bereiken worden gehinderd. In de paper wordt de opkomst en het gebruik van de 3 p’s nagegaan en besproken. Vervolgens wordt een alternatieve taal voor de constructie en analyse van kinderrechten voorgesteld, namelijk de woordenschat die wordt gebruikt voor algemene mensenrechten: burgerlijke, politieke en sociale rechten. Wanneer kinderrechten geplaatst worden in de ontwikkeling van de mensenrechten en op gepaste wijze geconceptualiseerd worden, treedt er een ander inzicht op in de inhoud van de kinderrechten. De theoretische contextualisatie die wordt toegevoegd wordt aanbevolen als een manier om contradicties en conflicten te benaderen in verband met problemen van kinderrechten met meer theoretische diepte en nuances. |
Summary: |
In this paper, the widespread use of the “3 p’s”, provision, protection and participation, to categorise children’s rights is critically examined. This conceptualisation is argued to have hampering effects on research in children’s rights, in that it frames the research in a problematic way and hinders the possibilities of attaining theoretically driven analyses. In the paper, the emergence and use of the 3 p’s is first traced and discussed. Thereafter, an alternative language for constructing and analysing children’s rights is proposed, namely the vocabulary used for general human rights: civil, political and social rights. When children’s rights are placed within the development of human rights and conceptualised accordingly, a different understanding of the content of children’s rights surfaces. The theoretical contextualisation that is then added is suggested as a way of approaching contradictions and conflicts surrounding children’s rights issues with more theoretical depth and nuances.
|
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181810x490384 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=941 |
|