Uitgeversfiche
Beschikbare documenten van deze uitgever



Titel : Competent children? Minors’ consent to health care treatment and research. Documenttype: artikel Auteurs: Alderson, Priscilla, Auteur Uitgegeven: Elsevier Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Social Science & Medicine Paginering : 65(11):2272-83 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid
Gezondheid en welzijnSamenvatting: Dit document concentreert zich op controverses over de toestemming van kinderen, en beoordeelt hoe de veranderende status van kinderen als competente beslissers over gezondheidszorg en onderzoek heeft geleidelijk aan meer respect gekregen. Criteria voor de competentie van de leeftijd naar de ervaring van de individuele kinderen is verschoven en begrip. Onzekere en verschuivende competentieconcepten en haar identificatie met volwassenheid en kindertijd worden onderzocht, samen met niveaus van besluitvorming en modellen voor de beoordeling van de competentie van kinderen. Risico's
en onzekerheden, methoden voor het berekenen van de frequentie en de ernst van de risico's, het concept "therapeutisch onderzoek" en problemen met het uitbreiden van de toestemming buiten haar opdracht worden beschouwd. Het papier eindigt met de vraag hoe sterke punten en beperkingen in de status van kinderen en hun mogelijkheden om toestemming te geven kunnen zijn
weerspiegeld in de eigen status en capaciteiten van de onderzoekers en de beroepsbeoefenaars. Voorbeelden hiervan zijn ontleend aan empirisch onderzoek naar besluitvorming in de gezondheidszorg en onderzoek met kinderen.Summary: This paper concentrates on controversies about children‟s consent, and
reviews how children‟s changing status as competent decision makers about
healthcare and research has gradually gained greater respect. Criteria for
competence have moved from age towards individual children‟s experience
and understanding. Uncertain and shifting concepts of competence and its
identification with adulthood and childhood are examined, together with levels
of decision-making and models for assessing children‟s competence. Risks
and uncertainties, methods of calculating the frequency and severity of risks,
the concept of „therapeutic research‟ and problems of expanding consent
beyond its remit are considered. The paper ends by considering how
strengths and limitations in children‟s status and capacities to consent can be
mirrored in researchers‟ and practitioners‟ own status and capacities.
Examples are drawn from empirical research studies about decision-making
in healthcare and research involving children.Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3450 Elektronische documenten
![]()
Competant children?Adobe Acrobat PDFExposure to community violence and Children's mental Health: A quasi-experimental examination / Jorge Cuartasa
![]()
![]()
Titel : Exposure to community violence and Children's mental Health: A quasi-experimental examination Documenttype: onderzoek Auteurs: Jorge Cuartasa, Auteur ; Tama Leventhal, Auteur Uitgegeven: Elsevier Publicatiedatum: 2020 Tijdschrift: Social Science & Medicine Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn Samenvatting: Geweld in de Gemeenschap en geestelijke gezondheidsproblemen zijn wereldwijde gezondheidsproblemen. Toch is de beoordeling van de causale verbanden tussen geweldsmisdrijven in de gemeenschap en de geestelijke gezondheid een uitdaging vanwege problemen met de selectie van vooringenomenheid.
Deze studie onderzoekt het verband tussen geweldsdelicten in de gemeenschap en geestelijke gezondheidsproblemen van kinderen, alsook de matigende rol van de geestelijke gezondheid van ouders.Summary: Community violence and mental health problems are global health problems. Nevertheless, the assessment of the causal relationships between community violence and mental health is challenging due to problems of selection bias.
This study examines the relationship between violent crime in the community and mental ill health of children, as well as the moderating role of parental mental health.Link naar een elektronische bron: https://www.researchgate.net/publication/337949589_Exposure_to_community_violenc [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3438 Elektronische documenten
![]()
Exposure to community violence and children's mental healthAdobe Acrobat PDFFamily resources as mediators in the relation between divorce and children's school engagement / Havermans, Nele
![]()
![]()
Titel : Family resources as mediators in the relation between divorce and children's school engagement Documenttype: artikel Auteurs: Havermans, Nele, Auteur ; Botterman, Sarah, Auteur ; Matthijs, Koenraad, Auteur Uitgegeven: Elsevier Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: The Social Science Journal Vol. 51, Nr. 4 Paginering : 564-579 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Echtscheiding
Gezin:Opvoeding
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Kinderen groeien steeds vaker op in niet-intacte gezinnen. Omdat de familie is een essentieel ontwikkelingsonderdeel is van het opgroeien, kan de ouderlijke echtscheiding verstrekkende gevolgen hebben voor de kinderen. Dit artikel onderzoekt of echtscheiding interfereert met het engagement van kinderen op school. Volgens het deprivatieperspectief wordt het effect van een echtscheiding voor kinderen gemedieerd door de beschikbaarheid van familiale hulpbronnen. Structurele vergelijkingsmodellen werden uitgevoerd op de Leuvense Adolescent and Family Study. We concluderen dat het effect van ouderlijke echtscheiding op schoolse inspanningen gemedieerd wordt door de ouder-kind relatie, ouderlijke conflicten en financiële problemen thuis. Summary: Children are increasingly growing up in non-intact families. Because the family is a vital developmental part of growing-up, parental divorce can have far-reaching effects on children. This article investigates whether divorce interferes with children's engagement in school. According to the deprivation perspective, the effect of a parental divorce on children is mediated through the availability of family resources. Structural equation models are performed on the Leuven's Adolescent and Family Study. We conclude that the parental divorce effect on school engagement is mediated by the parent-child relationship, parental conflict, and financial problems at home. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0362331914000342 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2893 Elektronische documenten
![]()
Family resources as mediators in the relation between divorce and children's school engagementURLHigh human exposure to cobalt and other metals in Katanga, a mining area of the Democratic Republic of Congo / Lubaba Nkulu Banza, Célestin
![]()
Titel : High human exposure to cobalt and other metals in Katanga, a mining area of the Democratic Republic of Congo Documenttype: artikel Auteurs: Lubaba Nkulu Banza, Célestin, Auteur ; Nawrot, Tim S., Auteur ; Haufroid, Vincent, Auteur ; Decrée, Sophie, Auteur ; De Putter, Thierry, Auteur ; Smolders, Eric, Auteur ; Kabyla, Benjamin Ilunga, Auteur ; Luboya, Oscar Numbi, Auteur ; Ilunga, Augustin Ndala, Auteur ; Mutombo, Alain Mwanza, Auteur ; Nemery, Benoit, Auteur Uitgegeven: Elsevier Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Environmental research Paginering : 745-752 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:CongoSamenvatting: De impact van de historische en de huidige mijnbouw en de verwerking van niet ijzerhoudende metalen in het Afrikaanse Copperbelt is niet gekend. Deze studie onderzocht de blootstelling van metalen aan de bevolking van Katanga, in het zuidoosten van de Democratische Republiek Congo, met behulp van biomonitoring. Uit deze eerste studie over de blootstelling van metalen in het Afrikaanse Copperbelt blijkt dat er een aanzienlijke blootstelling van verschillende metalen is, voornamelijk aan kinderen. De CO-concentraties in de urine die bij deze bevolking gevonden zijn, zijn de hoogste die ooit gerapporteerd werden voor een algemene populatie. De manieren van blootstelling en gevolgen voor de gezondheid moet verder onderzocht worden. Summary: The human health impact of the historic and current mining and processing of non-ferrous metals in the African Copperbelt is not known. This study assessed the exposure to metals in the population of Katanga, in the south east of the Democratic Republic of Congo, using biomonitoring. This first biomonitoring study of metal exposure in the African Copperbelt reveals a substantial exposure to several metals, especially in children. The urinary Co concentrations found in this population are the highest ever reported for a general population. The pathways of exposure and health significance of these findings need to be further investigated. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2852 Elektronische documenten
![]()
Banza_et_al__EnvironRes2009_Katanga.pdfAdobe Acrobat PDF
Titel : Involving parents in school programs about safety on social network sites Documenttype: artikel Auteurs: Vanderhoven, Ellen, Auteur ; Schellens, Tammy, Auteur ; Valcke, Martin, Auteur ; De Koning, Ellen, Auteur Uitgegeven: Elsevier Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Procedia - Social and Behavioral Sciences Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Media:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Sociale netwerksites (SNS), zoals Facebook, bieden veel kansen en voordelen. Toch zijn tieners zich vaak niet bewust van de mogelijke negatieve gevolgen van het plaatsen van persoonlijke, seksuele of beledigende informatie. Vandaar hebben scholen en ouders een belangrijke rol in de opvoeding van kinderen in verband met de risico's van SNS. In deze quasi-experimentele studie wordt de impact van een schoolse interventie met de betrokkenheid van de ouders op de leerlingen hun bewustzijn, attitudes, intenties en gedrag op SNS gemeten. Kwantitatieve en kwalitatieve resultaten geven een antwoord op de twee onderzoeksvragen die men naar voren bracht. Volgende twee onderzoeksvragen komen aan bod: Is dergelijke interventie waarbij ouders betrokken zijn effectief om jongeren te leren hoe ze SNS veilig kunnen gebruiken? Is het organiseren van een infoavond een effectieve manier om ouders bij school te betrekken? Verder implicaties worden besproken. Summary: Social network sites (SNS) such as Facebook offer a lot of opportunities, but teenagers are often not aware of the possible negative consequences of posting personal, sexual, or offensive information. Therefore, schools and parents have an important role in educating kids about the risks on SNS. In this quasi-experimental study, the impact of a school intervention with parental involvement on pupils awareness, their attitudes, intentions and behaviour on SNS is measured. Quantitative and qualitative results give an answer to the two research questions that were put forth: (1) is an intervention involving parents effective to teach teenagers how to use SNS safely? And (2) is organizing an information evening an effective way to involve parents in school programs? Implications are discussed. Link naar een elektronische bron: https://biblio.ugent.be/publication/4157903 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2867 Elektronische documenten
![]()
Output: De ontwikkeling, implementatie en evaluatie van educatief materiaal om de bewustwording van privacyproblemen in online sociale netwerken te vergrotenURL PermalinkPermalinkPrevalence, Dynamic Risk Factors and the Efficacy of Primary Interventions for Adolescent Dating Violence: An International Review / Leen, Eline
![]()
![]()
PermalinkPromoting physical activity at the pre-school playground: the effects of providing markings and play equipment. / Cardon, Greet
![]()
![]()
PermalinkThe effect of post-traumatic stress disorder on refugees’ parenting and their children’s mental health: a cohort study / Richard A. Bryant
![]()
![]()
PermalinkPermalink