Uitgeversfiche
Beschikbare documenten van deze uitgever



“Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children / Taft, Jessica K.
![]()
Titel : “Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children Documenttype: artikel Auteurs: Taft, Jessica K., Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Childhood Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:PeruSamenvatting: Recent werk over de rechten omtrent participatie van kinderen suggereerde de nood om aandacht te geven aan volwassen-kind relaties en om een intergenerationele dialoog te koesteren. Gebaseerd op etnografische observatie en diepte-interviews met een Peruviaanse beweging van werkende kinderen, gaat dit artikel dieper in op de ambigue en complexe positie van de stem van volwassenen in organisaties waarin participatie van kinderen opgenomen is in de werking. Het ideaalbeeld van gelijke intergenerationele samenwerking is ongelooflijk moeilijk te implementeren gegeven de leeftijdsgebonden ongelijkheid binnen de bredere sociale context. Ondanks goede intenties en een grote betrokkenheid van kinderen en autoriteiten, wordt het diep verankerde gedragspatroon, wat betreft een grotere macht van de ouder, gecontinueerd binnen deze beweging. Summary: Recent work on children’s participatory rights has suggested the need to pay attention to adult–child relationships and foster intergenerational dialogue. Drawing on ethnographic observation and in-depth interviews with the Peruvian movement of working children, this article explores the ambiguous and complex status of adult voice in organizations that have taken up children’s participation. The ideal of egalitarian intergenerational collaboration is incredibly difficult to implement given the broader social context of age-based inequality. Despite good intentions and a deep commitment to children’s agency and authority, adults and children in this movement continue to replicate deeply structured patterns of behavior that give adults greater power. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/early/2014/11/04/0907568214555148.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2407 Affluent parents' advocacy for special-education children's rights vis-a-vis placement-committees in Israel / Gvion, Liora ; Luzzatto, Diana
![]()
Titel : Affluent parents' advocacy for special-education children's rights vis-a-vis placement-committees in Israel Documenttype: artikel Auteurs: Gvion, Liora, Auteur ; Luzzatto, Diana, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Education, Citizenship and Social Justice, ISSN 1746-1979 Vol. 3, nr. 2 Paginering : p. 147-166 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Israël
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel focust op de strategieën die Israëlische ouders van kinderen met hoog functionerende communicatiestoornissen toepassen in hun onderhandelingen met gemeentelijke plaatsingscommissies, om hun recht om volledig betrokken te worden in zaken die het schoolgaan van hun kinderen betreffen te realiseren. Daar de kinderen vanwege hun beperking niet zelf kunnen opkomen voor hun rechten, komt deze taak bij de ouders terecht. Het artikel beweert dat de ouders in de onderhandelingen alternatieven inbrengen voor het professionele discours dat typisch is voor de werkcultuur van het comité. Het alternatieve discours is gebaseerd op het zelfbewustzijn van de ouders over hun cultureel kapitaal en hun begrip van de democratische cultuur, wat hun begrip versterkt van de verplichting van de stedelijke ambtenaren om hen onderwijsfaciliteiten te geven die aansluiten bij hun wereldbeeld. Dit onderzoek maakt een onderscheid tussen formele en informele handelingsstrategieën die ertoe bijdragen om de ouders om te vormen van passieve subjecten die de beslissingen van de comités aanvaarden naar actieve individuen die weerbaarheid tonen. Summary: This article focuses on the strategies that Israeli parents of children with high functioning communication disorders apply in their negotiations with municipal placement-committees, in order to realize their right to be fully involved in matters concerning their children’s schooling. The article’s claim is that the parents introduce into the negotiation process alternatives to the professional discourse inherent in the committee’s working culture. The alternative discourse rests on the self-awareness of the parents to their cultural capital and their understanding of a democratic culture, which reinforces their perception of city officials’ duties to grant them educational services which accord with their world view. This study distinguishes between formal and informal strategies of action that assist the parents turning from passive subjects who accept the committee’s decisions into active individuals who establish a culture of resistance. Link naar een elektronische bron: http://esj.sagepub.com/content/3/2/147.short Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=749
Titel : An Age of Complexity: Children and Criminal Responsibility in Law Documenttype: artikel Auteurs: McDiarmid, Claire, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Youth Justice, ISSN 1473–2254 Vol. 13 Paginering : p. 145-160 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Jeugdrecht
Kinderrechten (algemeen):AutonomieSamenvatting: Dit artikel onderzoekt de leeftijd van strafrechtelijke verantwoordelijkheid in de wet. Er wordt gesteld dat een eerlijke aantijging van strafrechtelijke verantwoordelijkheid begrip vereist over een aantal met elkaar verbonden concepten, zoals onder andere kennis over onrechtmatigheid, begrip over criminaliteit en de gevolgen en een geïnternaliseerde morele beoordeling over de kwaliteit van het gedrag. Samen met de psychologische ontwikkeling en de levenservaring, is dit een complexe kwestie. De ontwikkeling van baby naar volwassenheid houdt een verschuiving in van afhankelijkheid naar autonomie. De leeftijd van strafrechtelijke verantwoordelijkheid moet zo bepaald worden dat die onderliggende complexiteit en die verwerving van autonomie in rekening wordt gebracht. Summary: This article examines the age of criminal responsibility in law. It argues that the fair imputation of criminal responsibility requires understanding of a number of interlinked concepts, including knowledge of wrongfulness, understanding of criminality and its consequences and an internalized moral appreciation of the quality of the conduct. Taken together, alongside the child’s psychological development and lived experience, the matter is complex. Development from baby to adulthood also involves a shift from dependence to autonomy. The age of criminal responsibility must be set so as properly to take into account both the underlying complexity and the acquisition of autonomy. Link naar een elektronische bron: http://yjj.sagepub.com/content/13/2/145.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2485 Are working children’s rights and child labour abolition complementary or opposing realms? / Okyere, Samuel
![]()
Titel : Are working children’s rights and child labour abolition complementary or opposing realms? Documenttype: artikel Auteurs: Okyere, Samuel, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: International Social Work, ISSN 0020-8728 Vol. 56, Nr. 1 Paginering : p. 80-91 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Werk:Kinderarbeid Samenvatting: Dit artikel is gebaseerd op de opmerkingen van een groep kinderen die werken in een artisanale goudmijnsite. Hun werk is potentieel schadelijk, maar toch is het ook de manier waarop zij proberen toegang te krijgen tot hun recht op onderwijs en andere kansen. Dit artikel stelt dat preventieve inspanningen met betrekking tot kinderarbeid deze complicatie moeten herkennen en aanpakken. Dit is nodig om interventies te ontwikkelen die ongetwijfeld de belangen van sommige werkende kinderen dienen. Summary: This article is based on the accounts of a group of children who work at an artisanal gold mining site. Their work is potentially harmful; yet, it is also the means by which they attempt to access their rights to education and other opportunities. The article argues that child labour preventative efforts must recognize and address this complication. This is in order to develop interventions that unquestionably serve some working children’s best interests. Link naar een elektronische bron: http://isw.sagepub.com/content/56/1/80.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1925 Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south / Wickenden, Mary
![]()
Titel : Ask us too! Doing participatory research with disabled children in the global south Documenttype: artikel Auteurs: Wickenden, Mary, Auteur ; Kembhavi-Tam, Gayatri, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Childhood Vol. 21, Nr. 3 Paginering : pp. 400-417 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Sri LankaSamenvatting: In dit artikel wordt nagegaan hoe kinderen en jongeren met een beperking, die leven in het Zuiden, actief opgenomen kunnen worden in verkennend onderzoek naar hun leven. Hoewel men de complexe, theoretische dilemma's in de overlappende domeinen van de kindertijd, beperkingen en internationale ontwikkelingen erkent, focust men in dit artikel op de methodologie. Vele onderzoekers beweren dat kinderen in verschillende contexten actieve deelnemers kunnen zijn in onderzoek. Dit fenomeen komt steeds meer voor op wereldschaal. Deze trend betreffende kinderen die zelf raad geven is nog maar zelden uitgebreid naar hen met een beperking. Mogelijkerwijs is men ze ‘per ongeluk’ vergeten, uitgaande van het feit dat zij niets te zeggen hebben of gezien worden als methodologisch moeilijk om op te nemen. Zo worden de perspectieven van kinderen en jongeren vaak over het hoofd gezien, voornamelijk is het Zuiden. We beschrijven twee participatieve onderzoeksprojecten over kinderen en jongeren met een beperking in India en Sri Lanka. Hierbij focust men in het bijzonder op praktische zaken dat aan het oppervlak kwamen zoals rekrutering, informatie en processen met betrekking tot toestemming en dataverzamelingsmethodes. Rekening houdende met voorgaande thema’s en met het maken van de nodige aanpassingen om kinderen met een verscheidenheid aan beperkingen op een betekenisvolle manier te laten participeren, dragen beide VN-verdragen op een relevante manier bij. Het gaat over volgende verdagen: het VN-Verdrag voor de Rechten van het Kind uit 1989 en het VN-Verdrag voor de rechten van personen met een beperking uit 2006. Het pleiten voor hun participatie zonder het maken van aangepaste voorschriften is potentieel tokenisme en niet ethisch verantwoord. Het is noodzakelijk en mogelijk om beiden op te nemen in het ‘mainstream’ kindgerichte onderzoek en specifieke projecten voor personen met een beperking. Het betrekken van kinderen met een beperking in onderzoek heeft duale bedoelingen: enerzijds de inclusie van hun perspectieven naast die van andere kinderen en anderzijds hun specifieke kijk op de beperking weergeven. Wat ze zeggen kan soms verrassend uit de hoek komen voor sommigen en bepaalde assumpties over hen in vraag stellen. Wat belangrijk is, is dat dit kan bijdragen tot het reduceren van hun marginalisering in de dominante samenleving. Summary: This article considers how disabled children and young people living in the global south can be included actively in research that explores their lives. While acknowledging the complex, theoretical dilemmas in the overlapping arenas of childhood, disability and international development, the focus here is on methodology. Many researchers argue that children in diverse contexts can be active participants in research and this is increasingly occurring globally. However, this trend towards consulting children themselves is rarely extended to those with disabilities. Arguably, they are accidentally forgotten, assumed to have nothing to say or perceived to be methodologically difficult to include. Thus, disabled children and young people’s perspectives are overlooked, particularly in the global south. We describe two participatory research projects with disabled children and young people in India and Sri Lanka, and focus particularly on practical issues that arose including recruitment, information and consent processes and data collection methods. We argue that considering these issues and making the necessary adaptations to enable children with a variety of impairments to participate meaningfully contributes to enacting both the relevant United Nations conventions, the 1989 United Nations Convention on the Rights of the Child and the 2006 United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Advocating their participation without making appropriate provisions is potentially tokenistic and unethical. It is necessary and possible to include them both in ‘mainstream’ child-focussed research, and specific disability-orientated projects. Involving disabled children in research has dual purposes: inclusion of their perspectives alongside those of other children and highlighting their disability-specific views where relevant. What they say may be surprising to some and challenge assumptions about them. Importantly, this will contribute to reducing their marginalisation from mainstream society. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/21/3/400.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2411 Bad education? Childhood recollections of pornography, sexual exploration, learning and agency in Finland / Spišák, Sanna
![]()
PermalinkBalancing Rights and Risk: The Impact of Health and Safety Regulations on the Lives of Children in Residential Care / Milligan, Ian
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkCan The Language Of Rights Get Hold Of The Complex Realities Of Child Domestic Work? / Jacquemin, Mélanie
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkChild labor in the People’s Republic of China: An ecological systems analysis / Liao, Minli ; Hong, Jun Sung
![]()
PermalinkPermalink