Uitgeversfiche
Oxford University Press (New York)
Verwante collecties :
|
Beschikbare documenten van deze uitgever



Administrative Decision Making in Child-Care Work: Exploring Issues of Judgement and Decision Making in the Context of Human Rights, and Its Relevance for Social Workers and Managers / Holt, Kim
![]()
Titel : Administrative Decision Making in Child-Care Work: Exploring Issues of Judgement and Decision Making in the Context of Human Rights, and Its Relevance for Social Workers and Managers Documenttype: artikel Auteurs: Holt, Kim, Auteur ; Kelly, Nancy, Auteur Uitgegeven: Oxford University Press (New York) Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: British Journal of Social work Vol. 44, Nr. 4 Paginering : 1011-1026 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Algemeen
Mensenrechten:AlgemeenSamenvatting: De Public Law Outline (PLO), geïntroduceerd in Engeland en Wales in april 2008, bleek een belofte te maken omtrent een eerlijker proces voor ouders, die zich binnen een pre-procedure besluitvormingsproces bevinden, dat bepaalt of de gemeente al dan niet een klacht zal indienen bij de rechtbank. Hoewel de retoriek van de PLO om consensus-oplossingen te bieden binnen eerder administratieve dan gerechtelijke besluitvormingsprocessen, kan wenselijk zijn. Toch zijn er spanningen en dilemma's in het waarborgen van de rechten van ouders en kinderen op het moment dat er belangrijke beslissingen worden gemaakt zonder het toezicht van de rechtbank. Desondanks de retoriek van kinderen en ouders ter harte te nemen, verschijnt er geen verlichting van de procedurele en manageralistische processen in de context van besparingen binnen de publieke sector, die invloed hebben op alle professionals die bezig zijn met kinderbescherming. Gerechtigheid verkrijgen voor kinderen en families om te verzekeren dat hun rechten beschermd zijn in een protocol dat meer middelen noodzakelijk maakt, zal een ware uitdaging zijn. Summary: The Public Law Outline (PLO) introduced in England and Wales in April 2008 appeared to hold out the promise of a fairer process for parents within pre-proceedings decision-making processes that determine whether or not the local authority will make an application to court. Whilst the rhetoric of the PLO to provide consensual solutions within administrative rather than judicial decision-making processes may be laudable, there are tensions and dilemmas in ensuring the rights of parents and children are protected when important decisions are being made without the oversight of the court. Despite the rhetoric of keeping children and families at the heart, there appears no relief from the procedural and managerial processes set within a context of public sector cuts affecting all professionals tasked with protecting children. Achieving justice for children and families to ensure their rights are protected within a protocol that necessitates increased resources will be a challenge. Link naar een elektronische bron: http://bjsw.oxfordjournals.org/content/44/4/1011.abstract?sid=35bc6861-a0fc-40e4 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2385 Child-Directed Social Work Practice: Findings from an Action Research Study Conducted in Iceland / Fern, Elizabeth
![]()
Titel : Child-Directed Social Work Practice: Findings from an Action Research Study Conducted in Iceland Documenttype: artikel Auteurs: Fern, Elizabeth, Auteur Uitgegeven: Oxford University Press (New York) Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: British Journal of Social work Vol. 44, Nr. 5 Paginering : pp. 1110-1128 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:IJsland
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel exploreert het concept van kindgerichte praktijken. Het concept werd ontwikkeld vanuit vorig onderzoek op 'kindgerichte' en 'participerende' praktijken en werd verfijnd door analyse van data, gegenereerd uit actie-onderzoek omtrent de conceptualisaties van sociaal werkers over de kindertijd en de implicaties voor hun praktijk. Het concept van kindgerichte praktijken benadrukt dat de rechten van kinderen worden opgenomen in het maken van beslissingen, maar het gaat verder in een aantal belangrijke aspecten. Bovenal beïnvloeden kindgerichte praktijken een shift in machtsrelaties gaande naar een grotere gelijkheid tussen praktijkwerkers en kinderen in hoe de praktijk wordt geconceptualiseerd en uitgevoerd. Gebaseerd op de data van onderzoek met praktijkwerkers en geïnformeerd bij jongeren, exploreert deze paper de sleutelfactoren in het ontwikkelen van een bepaalde aanpak voor de praktijk. Deze praktijk zou praktijkwerkers moeten assisteren in het begrijpen van moeilijke kwesties waar kinderen en jongeren mee te maken krijgen. Men maakt hiervan gebruik om een duidelijk verschil te maken in wat er werkelijk gebeurt. Belangrijke veranderingen, inclusief een omslag in percepties van de rol van sociaal werk, weg van het maken van beslissingen voor jongeren en tot het uitbouwen van kennis, vaardigheden en middelen die beschikbaar zijn voor jongeren om hen te assisteren om bepaalde beslissingen te nemen en uit te voeren. Summary: This paper explores the concept of child-directed practice. This concept was developed from previous research on ‘child-centred’ and ‘participatory’ practice and refined through analysis of data generated in an action research study of social workers' conceptualisations of childhood and the implications for their practice. The concept of child-directed practice emphasises children's rights to be included in decision making, but it goes further in a number of important ways. Above all, child-directed practice involves a shift in power relations towards greater equality between practitioners and children in how practice is conceptualised and carried out. Drawing on data from research with practitioners and informed by consultation with young people, the paper explores key factors in developing an approach to practice that assists practitioners in increasing their understanding of the predicaments facing the children and young people and using this understanding to make a real difference to what happens. Important changes included shifts in perception of the social work role away from making decisions for young people and towards making knowledge, skill and resources available to young people to assist them in making and carrying out decisions. Link naar een elektronische bron: http://bjsw.oxfordjournals.org/content/44/5/1110.abstract?sid=d2991d91-faba-4a40 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2398 Child Protection in Europe: Development of an International Cross-Comparison Model to Inform National Policies and Practices / Spratt, Trevor
![]()
Titel : Child Protection in Europe: Development of an International Cross-Comparison Model to Inform National Policies and Practices Documenttype: artikel Auteurs: Spratt, Trevor, Auteur ; Nett, Jachen, Auteur ; Bromfield, Leah, Auteur ; Hietamäki, Johanna, Auteur ; Kindler, Heinz, Auteur ; Ponnert, Lina, Auteur Uitgegeven: Oxford University Press (New York) Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: British Journal of Social work Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:ZwitserlandSamenvatting: We brengen verslag uit van een project met betrekking tot vijf landen waarbij een vergelijkende studie wordt gedaan omtrent kinderbescherming om bepaalde aanbevelingen te doen voor het beleid en om de praktijk te informeren over de herontwikkeling van het Zwitserse kinderbeschermingssysteem. De federale overheid van Zwitserland en de Optimus en Oak stichtingen gaven het project de titel: "Association Programme National pour la Protection de l'Enfant." We identificeren de historisch ontwikkelde trajecten van kinderbeschermingssystemen samen met een aantal veelvoorkomende 'drivers': de bewijskracht voor de prevalentie en effecten van kindermishandeling, het samengaan van sociale en economische beleid en praktijken die de vroegtijdige investering in kinderen promoten, de invloed van kinderrechten en de vergelijkende internationale ranglijsten wat betreft het welzijn van kinderen. We beschrijven de cross-nationale methodologie van het project en de analyse van de resultaten. Drie hoofdindicatoren voor de prestaties van nationale kinderbeschermingssystemen worden aangegeven: het creëren van een cultuurgevoelig kader voor een kinderbeschermingsbeleid, het scheppen van een relationeel hart en het gebruik van bewijsmateriaal om beleid en praktijk te informeren. Deze houden de aanbevelingen in met betrekking tot het Zwitsers kinderbeschermingssysteem. De resultaten stellen een prototype voor met een mogelijks nut in soortgelijke cross-nationale studies, en ze versterken het argument dat cross-cultureel leren in een context van de geglobaliseerde gemeenschap niet alleen mogelijk is, maar wenselijk. Summary: We report a five-nations project in comparative child protection to provide recommendations on policy and practice to inform the redevelopment of the Swiss child protection system. The Swiss Federal Government and the Optimus and Oak Foundations commissioned the project—collective title: Association Programme National pour la Protection de l'Enfant. We identify the historical developmental trajectories of child protection systems together with common drivers: the evidential basis for the prevalence and effects of child abuse, the co-joining of social and economic policies and practices to promote early investment in children, the influence of children's rights and comparative international league tables on child well-being. We describe the cross-national project methodology and analysis of results. Three key indicators for the performance of national child protection systems are indicated: creating a culturally sensitive child protection governance framework, building a relational heart and using evidence to inform policy and practice. These encapsulate the recommendations made with respect to the Swiss child protection system. The results provide a prototype model with potential utility in similar cross-national studies, and add weight to the argument that cross-cultural learning in the context of a globalised society is not only possible, but desirable. Link naar een elektronische bron: http://bjsw.oxfordjournals.org/content/early/2014/10/08/bjsw.bcu109.abstract?sid [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2393
Titel : Child Protection, Permanency Planning and Children's Right to Family Life Documenttype: artikel Auteurs: Parkinson, Patrick, Auteur Uitgegeven: Oxford University Press (New York) Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: International Journal of Law, Policy and the Family Vol. 17, Nr. 2 Paginering : p. 147-172 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Gezin:Alternatieve zorg:Algemeen
Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:AustraliëSamenvatting: Moderne kinderbeschermingswetgeving toont een spanning aan tussen twee tegenstrijdige benaderingen. De eerste benadrukt het belang van partnerschappen met geboortefamilies in de bescherming van kinderen. De tweede benadrukt de nood die kinderen hebben aan bescherming in regelingen van alternatieve zorg, wanneer het voor hen niet veilig is om onder de zorg van hun ouders te blijven, met een bijzondere focus op adoptie. In toenemende mate worden deze beide benaderingen gezien als polen van een ideologisch spectrum, en wordt de pro-adoptiebenadering verkozen in naam van de rechten van het kind. Dit artikel onderzoekt deze elementen op basis van de ervaringen in New South Wales, Australië, waar een regeringsvoorstel om adoptie te promoten als de geprefereerde optie voor permanentie werd afgewezen. Dit voorstel werd beïnvloed door ontwikkelingen in Amerika en Groot Brittannië. Summary: Modern child protection law demonstrates a tension between two competing approaches. The first emphasizes the importance of partnership with birth families in the protection of children. The second emphasizes the need for children to have security in alternative care arrangements when it is not safe for them to remain in their parents' care, with a particular focus on adoption. Increasingly, these two approaches are seen as poles on an ideological spectrum, and the pro‐adoption approach is championed in the name of children's rights. This article explores these issues through the experience in New South Wales, Australia where a government proposal to promote adoption as the preferred option for permanency was defeated. The proposal was influenced by developments in America and Britain, and in particular, the Adoption and Safe Families Act 1997 (ASFA) (US). Link naar een elektronische bron: http://lawfam.oxfordjournals.org/content/17/2/147.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1906 Children's Work: Experiences of Street-Vending Children and Young People in Enugu, Nigeria / Okoli, Rosemary C.B.
![]()
Titel : Children's Work: Experiences of Street-Vending Children and Young People in Enugu, Nigeria Documenttype: artikel Auteurs: Okoli, Rosemary C.B., Auteur ; Cree, Viviene E., Auteur Uitgegeven: Oxford University Press (New York) Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: British Journal of Social work Vol. 42, Nr. 1 Paginering : pp. 58-73 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen die leven / werken op straat
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:NigeriaSamenvatting: Er is een wijdverspreide internationale consensus, gedemonstreerd in het UN Charter (sic) voor de Rechten van het Kind en in latere beleidsdocumenten dat kinderen beschermd moeten worden van werk dat gevaarlijk en schadelijk kan zijn. Dit artikel, gebaseerd op een doctoraatsonderzoek uitgevoerd met kinderen en jongeren die goederen verhandelen op straat in Nigeria, gaat over het feit dat het binnen deze benadering ontbreekt om de complexe realiteit van het leven van kinderen in ontwikkelingslanden aan te kaarten. Bevindingen uit interviews met rondreizende kinderen die handel drijven en participerende observatie in winkels in Enugu in Nigeria, blijkt dat het verkopen van goederen een essentieel deel uitmaakt van het dagelijkse leven van kinderen, georganiseerd naast en gescheiden van andere onderdelen van het gezinsleven. Het artikel concludeert dat het niet nuttig is om bepaalde ontwikkelde ideeën op te leggen aan kinderen in verschillende contexten. We zouden, zoals wordt voorgesteld, moeten focussen en uitzoeken wat kinderen en jongeren denken en hoe ze beter ondersteund en beschermd kunnen worden in hun werkomgeving. Summary: There is a widespread consensus internationally, demonstrated in the UN Charter on the Rights of the Child (UNCRC) and subsequent policy documents, that children should be protected from work that is hazardous and harmful. This paper, based on doctoral research conducted with street-vending children and young people in Nigeria, argues that this approach fails to address the complex reality of children's lives in developing countries. Findings from interviews with itinerant child vendors and participant observation in markets in Enugu, Nigeria, demonstrate that vending is an essential part of children's everyday lives, organised alongside, not separate from, other areas of family life. The paper concludes that it is not helpful to impose developed-world ideas on children's lives in such a different context; the focus of attention should, it is proposed, be on finding out what children and young people think and how they might be better supported and protected within their working environments. Link naar een elektronische bron: http://bjsw.oxfordjournals.org/content/42/1/58.abstract?sid=99ab4594-7b48-4a88-9 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2396 Children's, Young People's and Parents' Perspectives on Contact: Findings from the Evaluation of Social Work Practices / Larkins, Cath
![]()
PermalinkFamily Values in the Classroom? Reconciling Parental Wishes and Children’s Rights in State Schools / Lundy, Laura
![]()
PermalinkFrom Angelina (To Madonna) to Zoe's ark: What are the ‘A–Z’ Lessons for Intercountry Adoptions in Africa? / Benyam D. Mezmur
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkOn How to Build a Positive Understanding of the Child’s Right to Freedom of Expression / Langlaude, Sylvie
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkResponsibilities of Non-state economic actors for Children’s Economic, Social and Cultural Rights / Erdem Türkelli, Gamze
Permalink