Uitgeversfiche
Beschikbare documenten van deze uitgever



Titel : Alternative Education, Equity and Compromise: Dilemmas for Practice Development Documenttype: artikel Auteurs: Bryson, Peter, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Child Care in Practice Vol. 16, No. 4 Paginering : p. 347-358 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: De focus van dit artikel is om vanuit een kinderrechtenperspectief een analyse aan te bieden van de 'equity' van onderwijservaringen aangeboden aan jongeren die zich buiten de algemene schoolomgeving bevinden, en een alternatief onderwijsaanbod krijgen. Het dilemma voor het beleid en de bestaande gebruiken is dat het alternatieve onderwijs ondersteuning geeft aan het recht van kinderen op onderwijs zoals bepaald in artikel 28 van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties “wanneer scholen hierin niet slagen”. Echter, worden de rechten van deze kinderen om toegang te verkrijgen tot onderwijs op basis van gelijkheid van kansen, niet gecompromitteerd in het aanvaarden van zulke alternatieven? Dit is een recht verankerd in hetzelfde artikel. Om dit dilemma verder te onderzoeken zal deze paper eerst het beleid en de gebruiken nagaan die verband houden met alternatief onderwijs, door gebruik te maken van periodieke bevindingen van het Committee inzake de Rechten van het Kind voor het Verenigd Koninkrijk, en hoe deze bevindingen specifiek relateren tot de situatie in Noord-Ierland. De paper zal vervolgens kijken naar de artikels die relevant zijn voor het probleem van uitsluiting van onderwijs binnen het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Vanuit deze overwegingen van wettelijke standaarden die van toepassing zijn op het probleem van uitsluiting, zal de paper de nadruk leggen op de complexiteiten van het probleem binnen de context van de huidige debatten over gemarginaliseerde jongeren en onderwijs. Summary: The focus of this article is to provide a child rights analysis of the equity of educational experience afforded to young people outside mainstream schools by alternative providers. The dilemma for policy and existing practice is that alternative education supports children's right to an education as stated in Article 28 of the United Nations Convention on the Rights of the Child “when schools find they cannot”. However, in accepting alternatives are we compromising those same children's rights to achieve access to education on the basis of equality of opportunity? This is a right enshrined in the same article. In order to explore this dilemma, the present paper will firstly consider policy and practice concerns with regard to alternative education, drawing on periodic reports from the Committee on the Rights of the Child for the United Kingdom and how these findings relate specifically to the situation in Northern Ireland. The paper will then look at the articles relevant to the issue of exclusion from education within the United Nations Convention on the Rights of the Child. From this consideration of legal standards applicable to the issue of exclusion, the paper will focus on the complexities of the issue within the context of current debates on marginalized young people and education. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13575279.2010.498160#.Ud0dRKzgWQY Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1555
Titel : Amnesty International and human rights education Documenttype: artikel Auteurs: Murphy, Fiona, Auteur ; Ruane, Brian, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Child Care in Practice Vol. 9, No. 4 Paginering : p. 302-307 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Ierland
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: Mensenrechteneducatie wordt stilaan een essentieel ingrediënt van alle samenlevingen in de wereld dat respect en tolerantie aanmoedigt voor hen die zich rondom ons bevinden, en om goede burgers te creëren voor de toekomst. In zowel het noorden als het zuiden van Ierland worden mensenrechten aanzien als een instrument waarmee positieve veranderingen kunnen optreden. Onder de voorwaarden van de Belfast/Goede Vrijdag overeenkomst 1998 werd er prioriteit gegeven aan de creatie van een ‘mensenrechtencultuur’. Als gevolg van de Overeenkomst werden er Mensenrechtencommissies opgericht in Noord Ierland en de Republiek van Ierland. In termen van beide Mensenrechtencommissies kreeg mensenrechteneducatie een centrale rol. De Goede Vrijdag Overeenkomst trof ook voorzieningen om een aantal grensoverschrijdende organisaties op te richten, waarvan één zich richt op onderricht. Beide staten hebben bindende internationale verbintenissen gesloten om programma’s te ontwikkelen die verband houden met Mensenrechteneducatie. Artikel 29 van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind in het bijzonder vereist dat kinderen de kans krijgen om respect te ontwikkelen over hun eigen culturele identiteit, taal en waarden en voor de cultuur, taal en waarden van anderen. Summary: Human Rights Education is becoming an essential ingredient to all societies in the world in order to encourage respect and tolerance to those around us and build good citizens for the future. In both the North and South of Ireland human rights is seen as a vehicle through which positive change could occur. Under the terms of the Belfast/Good Friday Agreement 1998, a priority was given to the creation of a ‘human rights culture’. As a result of the Agreement Human Rights Commissions were established in Northern Ireland and in the Republic of Ireland. In the terms of both Human Rights Commissions, Human Rights Education was given a central role. The Good Friday Agreement also made provision for a number of cross-border bodies, one of which focused on education. Both States had made binding international commitments to develop programmes in Human Rights Education. In particular, Article 29 of the Convention on the Rights of the Child requires both states to ensure that children are enabled to develop a respect for their own cultural identity, language and values and for the culture, language and values of others. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1357527032000169054#.Ud0c56zgWQY Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1551
Titel : Beyond Kiddie Libbers and Child Savers Documenttype: artikel Auteurs: Mnookin, Robert, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 1978 Tijdschrift: Journal of Clinical Child Psychology Volume 7, Issue 3 Paginering : p. 163-167 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (algemeen):Belang van het kindSamenvatting: De wetgeving betreffende de kindertijd is complex, maar over het algemeen hebben kinderen minder vrijheid dan volwassenen en worden ze vaak minder verantwoordelijk geacht. De traditionele machtsverhouding, waarbij ouders de primaire beslissingsmacht hebben, wordt nu in vraag gesteld, zowel vanuit het perspectief van “child liberators” (“kinderbevrijders”) als dat van “child savers” (“kinderbeschermers”).Dit artikel geeft aan dat in vele kritieke domeinen wat het beste is voor het individuele kind of kinderen in het algemeen meestal onbepaald of speculatief is, en niet aantoonbaar op basis van wetenschappelijk beleid, maar eerder een kwestie van waarden is. Dit gebeurt door het gebruik van voorbeelden met betrekking tot
a) Geschillen inzake hoederecht
b) De vraag wanneer en of levensondersteunende behandeling voor zwaar gehandicapte pasgeborenen moet worden stopgezet,
c) Medische experimenten uitgevoerd op kinderen
d) De opname van kinderen met mentale problemen of gehandicapte kinderen in instellingen.
Dit artikel geeft drie manieren aan waarop psychologen beleidsdebatten in beweging kunnen brengen met betrekking op kinderrechten.Summary: The law of childhood is complex, but in general, children have less liberty than adults and are often held less accountable. The traditional allocation - with parents having the primary power to decide - is now being questioned, both from the perspective of child liberators and from the perspective of child savers. Using examples relating to a) custody disputes; b) when, if ever, life sustaining treatment for severely handicapped newborns should be discontinued; c) medical experimentation on children; and d) the institutionalization of disturbed or handicapped children, this article suggests that in many critical areas what is best for an individual child or for children in general is usually indeterminate or speculative, and is not demonstrable by scientific proof, but instead is fundamentally a matter of values.
This article points out three ways psychologists can help move policy debates concerning children's rights.Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15374417809532851#preview Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=690
Titel : Can there be any universal children's rights? Documenttype: artikel Auteurs: Bentley, Kristina Anne, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2005 Tijdschrift: International Journal of Human Rights Vol. 9, No. 1 Paginering : p. 107-123 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel stelt de normatieve universaliteit van kinderrechten in vraag door de ideale definitie van kindertijd na te gaan die impliciet opgenomen is in het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind en andere internationale wettelijke documenten. Er wordt gekeken of deze definitie universele kracht heeft in het licht van verschillende noties van kindertijd die voorkomen over de hele wereld. Het artikel maakt een onderscheid tussen de rechten van kinderen als mensen, en rechten die ze verkrijgen als gevolg van hun leeftijd. Deze laatste rechten worden als problematisch aanzien, en het artikel toont dit aan met voorbeelden die de noties van kindertijd, onderliggend aan het VRK, uitdagen. Het artikel presenteert alternatieven die conflictueus kunnen zijn ten aanzien van aannames die aan de grondslag van het VRK liggen, en dagen de universele natuur van de vastgelegde rechten uit. Summary: The article questions the normative universality of children's rights by considering the ideal definition of childhood implicit in the UN Convention on the Rights of the Child and other international law documents. It questions whether this definition has any universal purchase in light of different conceptions of childhood held across the world. The article distinguishes between rights that children have as human beings, and rights they are regarded as having by virtue of their age. The latter are regarded as problematic and the article illustrates this with examples that challenge the conception of childhood underlying the CRC. The article presents alternatives that may conflict with the assumptions underlying the CRC, and challenges the universal nature of the rights enshrined. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13642980500032370#.Ud0b2qzgWQY Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1541 Caring for orphans and vulnerable children in a context of poverty and cultural Transition: A case study of a group foster homes program in Burkina Faso / Sanou, Dia ; Turgeon-O'Brien, Huguette ; Ouedraogo, Sayouba ; Desrosiers, Thérèse
![]()
Titel : Caring for orphans and vulnerable children in a context of poverty and cultural Transition: A case study of a group foster homes program in Burkina Faso Documenttype: artikel Auteurs: Sanou, Dia, Auteur ; Turgeon-O'Brien, Huguette, Auteur ; Ouedraogo, Sayouba, Auteur ; Desrosiers, Thérèse, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Journal of Children and Poverty Vol. 14, nr. 2 Paginering : p. 139-155 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Algemeen
Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg
Gezin:Alternatieve zorg:Residentiële zorg
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Burkina FasoSamenvatting: Dit artikel analyseert de functionele dynamiek van een programma rond groepspleegzorg op thuisbasis in Burkina Faso. Het analyseert ook het potentieel van het programma om aan de ontwikkelingsnoden van kinderen te voldoen. De gegevens werden verzameld door waarnemingen op het terrein, interviews en vragenlijsten. De bevindingen suggereren dat dit gemeenschaps-gebaseerd programma institutionele zorg combineert met netwerken van de ruime familie. Weeskinderen, verlaten kinderen en kwetsbare kinderen werden samengebracht in pleeghuizen, met aan het hoofd telkens een vrouw die geen familie van hen was en met de steun van de programmaleider. Het programma waarborgde de basisbehoeften van kinderen, zoals die zijn aangegeven in het IVRK. Summary: This paper analyses the functional dynamic of a group foster homes-based program in Burkina Faso and its potential to meet the developmental needs of children. Data were collected through field observations, interviews, and questionnaires. Findings suggest that this community-based program combines institutional care and extended family networks. Orphaned, abandoned, and vulnerable children were brought together in foster homes, each headed by a non-relative woman and supported by the program operator. The program guaranteed the basic needs of children as specified by the Convention on the Rights of the Child. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10796120802335862 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=756 Child participation and disaster risk reduction: the case of flood-affected children in Bangladesh / Martin, Mary-Laure
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkChildren's Participation in Family Law Proceedings: A Step Too Far or a Step Too Small / Tisdall, E. Kay M.
![]()
PermalinkChildren's participation rights in early childhood education and care: the case of early literacy learning and pedagogy / Dunphy, Elizabeth
![]()
PermalinkChildren's rights and religious education in state-funded schools: an international human rights perspective / Jawoniyi, Oduntan
![]()
PermalinkChildren's rights-based approaches: the challenges of listening to taboo/discriminatory issues and moving beyond children's participation / Konstantoni, Kristina
![]()
PermalinkPermalink