Uitgeversfiche
Beschikbare documenten van deze uitgever



Adolescent Children of Alcoholics on Disclosure, Support, and Assessment of Trustworthy Adults / Tinnfält, Agneta
![]()
Titel : Adolescent Children of Alcoholics on Disclosure, Support, and Assessment of Trustworthy Adults Documenttype: artikel Auteurs: Tinnfält, Agneta, Auteur ; Eriksson, Charli, Auteur ; Brunnberg, Elinor, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Child and Adolescent Social Work Journal Vol. 28, No. 2 Paginering : p. 133-151 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Drugs en middelengebruik
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ZwedenSamenvatting: Het doel van deze studie is het beschrijven van adolescente kinderen van alcoholverslaafden (COA) en hun perspectieven over onthulling en steun. COA meldden dat ze de betrouwbaarheid van volwassenen inschatten voordat ze hun thuissituatie bekendmaken. Voor deze onthulling verhoogden ze hun bewustzijnsniveau, vertelden ze dit tegen een leeftijdsgenoot vóór ze dit aan een volwassen vreemde vertelden, of communiceerden ze indirect met een volwassene. Deze bevindingen zijn het resultaat van interviews met 27 adolescenten die een praatgroep bijwoonden voor COA in Zweden. Volwassenen die vragen stellen, luisterden aandachtig en werkten samen met het kind/adolescent. Indien volwassenen veel weten over families met alcoholproblemen worden ze aanzien als steunverlenend en betrouwbaar. De adolescenten gaven verslag van de psychologische, communicatieve, omgevings- en generationele aspecten van het onthullingsproces. Summary: The aim of this study is to describe adolescent children of alcoholics’ (COA) perspectives on disclosure and support. COA reported assessing the trustworthiness of adults before disclosing their home situation. Before disclosure they may have raised their own level of consciousness, told a peer, told an adult stranger, or in-directly communicated with an adult. These findings are the result of interviews with 27 adolescents attending support groups for COA in Sweden. Adults, who ask questions, listen carefully and cooperate with the child/adolescent, and who are knowledgeable about families with alcohol problems, are considered as supportive and trustworthy. The adolescents reported psychological, communicative, environmental, and generational aspects of the disclosure process. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007/s10560-011-0225-1 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1547
Titel : Adolescent self-esteem and gender : exploring relations to sexual harassment, body image, media influence, and emotional expression Documenttype: artikel Auteurs: Polce-Lynch, Mary, Auteur ; Myers, Barbara J., Auteur ; Kliewer, Wendy, Auteur ; Kilmartin, Christopher, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2001 Tijdschrift: Journal of Youth and Adolescence Paginering : 225-244 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Gezondheid en welzijn:Gender identiteit:Algemeen
Media:BeeldvormingSamenvatting: Deze studie gebruik gemaakt van een cross-sectioneel design om leeftijds- en geslachtspatronen in het gevoel van eigenwaarde te onderzoeken en na te gaan hoe de hedendaagse sociale invloeden betrekking hebben op adolescent eigenwaarde. Zelf-gerapporteerde invloeden op het gevoel van eigenwaarde met de media, seksuele intimidatie, lichaamsbeeld, familie en relaties met leeftijdgenoten, en emotionele expressie werden geëvalueerd bij 93 jongens en 116 meisjes in graad 5, 8 en 12. Bij meisjes werd een lagere zelfwaardering gemeld dan bij jongens in de vroege adolescentie, en late adolescente jongens meldden een lager gevoel van eigenwaarde dan jongere jongens. De voorspellers waren gezamenlijk goed voor een aanzienlijk deel van de variantie in het gevoel van eigenwaarde, terwijl de beste voorspeller van eigenwaarde varieert over leeftijd en geslacht. Er werden grote verschillen tussen de geslachten gevonden voor emotionele expressie, waarbij jongens steeds restrictiever werden over de adolescentie heen. Meisjes rapporteerden een negatiever lichaamsbeeld en scores van media-invloed dan jongens in de late kindertijd en de vroege adolescentie. Lichaamsbeeld bleek de relaties tussen bepaalde voorspellers en eigenwaarde voor meisjes bemiddelen, terwijl geslacht en klasse de relatie tussen de invloed van de media en het gevoel van eigenwaarde leek te matigen voor meisjes en jongens. Summary: This study used a cross-sectional design to examine age and gender patterns in self-esteem and to explore how contemporary social influences relate to adolescent self-esteem. Self-reported influences on self-esteem involving the media, sexual harassment, body image, family and peer relationships, and emotional expression were evaluated with 93 boys and 116 girls in Grades 5, 8, and 12. Girls reported lower self-esteem than boys in early adolescence, and late adolescent boys reported lower self-esteem than younger boys. The predictors as a set accounted for a significant portion of the variance in self-esteem, while the best predictor of self-esteem varied by age and gender. Large gender differences were present for emotional expression, with boys becoming more restrictive across adolescence. Girls reported more negative body image and media influence scores than did boys in late childhood and early adolescence. Body image appeared to mediate the relationships between certain predictors and self-esteem for girls, while gender and grade appeared to moderate the relationship between media influence and self-esteem for girls and boys. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1010397809136 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2696 Advancing Understandings of Child Well-Being through the Strategic Development of a National Children's Research Programme / Hanafin, Sinéad
![]()
Titel : Advancing Understandings of Child Well-Being through the Strategic Development of a National Children's Research Programme Documenttype: artikel Auteurs: Hanafin, Sinéad, Auteur ; Roche, Gillian, Auteur ; Meaney, Bairbre, Auteur ; Brooks, Anne-Marie, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Child Indicators Research Vol. 5 No. 3 Paginering : 567–586 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:IerlandSamenvatting: De publicatie van een Nationale Kinderstrategie (Departement van Gezondheid en Kinderen 2000) in 2000 gaf een weergave van een paradigmatische verschuiving in het nationale beleid rond kinderen in Ierland. Deze verschuiving resulteerde in een beweging weg van de gefragmenteerde benadering tot de individuele aspecten van de levens van kinderen (zoals gezondheid, onderwijs of bescherming) en een beweging naar een holistische benadering toe, die beter aansluit met de huidige inzichten van het welzijn van het kind. De strategie zelf werd geformuleerd rond drie doelen, één over participatie van kinderen in zaken die hen aanbelangen, de tweede doelstelling over het verbeteren van inzichten in hun leefwereld en de laatste doelstelling over het verbeteren van de diensten voor kinderen, jongeren en hun families. De implementatie van de tweede doelstelling van de Strategie, "het leven van kinderen beter begrijpen" (Departement van Gezondheid en Kinderen 2000, p.37), wordt geleid door de centrale overheid, recentelijk door het nieuw gevormde Departement van Kinderen- en Jongerenzaken, dat operationeel is sinds 2003 dankzij een Nationaal Kinderonderzoeksprogramma. Het programma wordt conceptueel onderbouwd door een inzicht in het leven van kinderen dat coherent is met de huidige gedachtegang over het welzijn van kinderen. De implementatie zorgt voor de opname hiervan met een strategisch nationaal programma om data, onderzoek en informatie op te bouwen. De mechanismes die ervoor zorgden dat deze conceptualisering werd ingebed en gepromoot in het Nationale Kinderonderzoeksprogramma, worden in deze paper uitgelicht. Summary: The publication in 2000 of a National Children's Strategy (Department of Health and Children 2000) reflected a paradigmatic shift in national policy around children in Ireland. This shift resulted in a move away from a fragmented approach to individual aspects of children's lives (such as health, education or protection) towards a holistic approach, more coherent with current understandings of child well-being. The Strategy itself was framed by three goals, one relating to children's participation in matters that affect them, the second to improved understandings of their lives and the final goal on improving services for children, young people and their families. The implementation of Goal 2 of the Strategy, "children's lives will be better understood" (Department of Health and Children 2000, p.37) has been led by central government, most recently through the newly formed Department of Children and Youth Affairs and has been operationalised since 2003 through a National Children's Research Programme. The programme has been conceptually underpinned by an understanding of children's lives that is coherent with current thinking on child well-being and its implementation has incorporated a strategic national programme of building data, research and information. Mechanisms through which this conceptualisation has been embedded within, and promoted through, the National Children's Research programme are outlined in this paper. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12187-012-9147-5 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1336
Titel : An Index of Child Well-being in the European Union Documenttype: artikel Auteurs: Bradshaw, Jonathan, Auteur ; Hoelscher, Petra, Auteur ; Richardson, Dominque, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Social Indicators Research Paginering : 80, 133-177 Taal : Engels (eng) Samenvatting: Terwijl de levensomstandigheden van kinderen en jongeren in de Europese Unie in de hele EU steeds meer erkenning krijgt, is het welzijn van kinderen niet op Europees niveau worden gecontroleerd. Gebaseerd op een op rechten gebaseerde, multidimensionale inzicht in het welzijn van kinderen analyseren we de gegevens die al beschikbaar zijn voor de EU-25, met behulp van seriegegevens en vergelijkende onderzoeken bij kinderen en jongeren. Wij de prestaties van de EU-lidstaten op acht clusters met 23 domeinen te vergelijken en 51 indicatoren en geven een beeld van het algemene welzijn van kinderen in de Europese Unie. Unie. De clusters zijn de materiële situatie van kinderen, huisvesting, gezondheid, subjectief welzijn, onderwijs, kinderrelaties, burgerparticipatie en risico's en veiligheid. Summary: While the living conditions of children and young people in the European Union have gained increasing recognition across the EU, the well-being of children is not monitored on the European level. Based on a rights-based, multi-dimensional understanding of child well-being we analyse data already available for the EU 25, using series data as well as comparative surveys of children and young people. We compare the performance of EU Member States on eight clusters with 23 domains and 51 indicators and give a picture of children’s overall well-being in the European Union. The clusters are children’s material situation, housing, health, subjective wellbeing, education, children’s relationships, civic participation and risk and safety. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3484 Elektronische documenten
![]()
An index of child well-being in the EUAdobe Acrobat PDFApplied Ethics as a Foundation in Early Childhood Teacher Education: Exploring the Connections and Possibilities / Giovacco-Johnson, Tricia
![]()
Titel : Applied Ethics as a Foundation in Early Childhood Teacher Education: Exploring the Connections and Possibilities Documenttype: artikel Auteurs: Giovacco-Johnson, Tricia, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Early Childhood Education Journal Vol. 38, No. 6 Paginering : p. 449-456 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kindertijd:Vroege kindertijd:Algemeen
Onderwijs:BeroepsopleidingSamenvatting: Dit project onderzoekt hoe een voorbereidingsprogramma voor de vroege kindertijd de toegepaste ethiek integreert in de inleidende cursus. Hoewel er erkend wordt dat studenten de lerarenopleiding beginnen met goed gevormde waarden en beschouwingen met betrekking tot kinderen en onderwijs, kan een zorgvuldig geplande leerervaring en ontmoetingen in een levensechte leeromgeving het begrip over de complexiteit van de ethische besluitvormingsprocedures in de vroege kinderzorg en de onderwijsprogramma’s vergroten. Dit project documenteert de perspectieven van de studenten ten aanzien van hun rol als betekenis-makers door een analyse van de opdrachten die bedoeld werden om reflectie over waarden en normen te promoten. Als studenten engageren met de lesinhoud en praktische ervaring opdoen, dan evolueren hun kennis en overtuigingen met betrekking tot het onderwijs terzelfdetijd en wordt de macht van het ethische denken inzake het verbeteren van de lerarenonderwijs voor de vroege kindertijd aangetoond. De bevindingen tonen aan dat de studenten gebruik maken van hun beeld dat ze hebben van kinderen, sociale rechtvaardigheid en zelfkennis in hun ontwikkeling van een professionele ethische identiteit. Summary: This project explores how one early childhood preparation program integrated applied ethics in introductory coursework. Recognizing that students enter teacher education with well-formed values and beliefs regarding children and teaching, carefully planned learning experience and encounters in real life learning contexts expand their understanding of the complexity of ethical decision-making in early care and education programs. This project documents students’ perspectives toward their role as meaning-makers through the analysis of assignments intended to promote reflection on values. As students engage with course content and gain practical experience, their knowledge and beliefs regarding teaching evolve together demonstrating the power of ethical thinking in enhancing early childhood teacher education. The findings indicate that students draw on their image of children, social justice, and self-awareness in their development of a professional ethical identity. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007/s10643-010-0428-7 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1487 PermalinkBlended Perspectives: A Global Vision for High-Quality Early Childhood Education / Jalongo, Mary Renck
![]()
PermalinkPermalinkCase-Based Deliberation in Cases of Child Abuse:an Innovative Way to Cooperate Between Justice and Care / Op de Beeck, Hanne
![]()
PermalinkChild Poverty in a Scandinavian Welfare Context—From Children’s Point of View / Harju, Anne ; Thorod, Anne Brita
![]()
PermalinkChild Well-Being in Rich Countries: UNICEF’s Ranking Revisited, and New Symmetric Aggregating Operators Exemplified / Dijkstra, Theo K.
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalink