
Titel : |
Empowering children: children's rights education as a pathway to citizenship |
Documenttype: |
boek |
Auteurs: |
Robert Brian Howe, Auteur ; Katherine Covell, Auteur |
Uitgegeven: |
Toronto, Ontario [Canada] : University of Toronto Press |
Publicatiedatum: |
2005 |
Paginering : |
245 |
ISBN/ISSN/EAN: |
978-0-8020-3857-9 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Onderwijs:Mensenrechteneducatie
|
Samenvatting: |
Het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, goedgekeurd door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in 1989, bevestigt dat kinderen in alle landen fundamentele rechten hebben, met inbegrip van rechten op vlak van onderwijs. Tot op heden hebben 192 staten het Verdrag ondertekend of in één of andere vorm geratificeerd. Toch worden kinderen in vele landen blootgesteld aan risico’s en worden zij vaak niet bewustgemaakt van hun gewaarborgde rechten.
In dit boek stellen de auteurs dat het onderwijzen van kinderen over hun fundamentele rechten niet alleen een noodzakelijk middel is voor het vervullen van de wettelijke verplichtingen van een land, maar ook voor het bevorderen van het leren over democratische principes en burgerschap.
Kinderrechteneducatie versterkt kinderen als personen en als rechten respecterende burgers in democratische samenlevingen. Dergelijke educatie zorgt er mee voor dat er een algemene kennis over mensenrechten en sociale verantwoordelijkheid tot stand komt. Hoewel er in vele landen hindernissen blijven voor de implementatie van kinderrechten, argumenteren Howe en Covell dat het hervormen van scholen en het verbeteren van de lerarenopleiding essentieel zijn voor het creëren van een nieuwe cultuur van respect voor kinderen als burgers. |
Summary: |
Approved by the General Assembly of the United Nations in 1989, the United Nations Convention on the Rights of the Child affirms that children in all countries have fundamental rights, including rights to education. To date, 192 states are signatories to or have in some form ratified the accord. Children are still imperilled in many countries, however, and are often not made aware of their guaranteed rights.
In Empowering Children, R. Brian Howe and Katherine Covell assert that educating children about their basic rights is a necessary means not only of fulfilling a country's legal obligations, but also of advancing education about democratic principles and the practice of citizenship. The authors contend that children's rights education empowers children as persons and as rights-respecting citizens in democratic societies. Such education has a 'contagion effect' that brings about a general social knowledge on human rights and social responsibility.
Although there remain obstacles to the implementation of children's rights in many countries, Howe and Covell argue that reforming schools and enhancing teacher education are absolutely essential to the creation of a new culture of respect toward children as citizens. Their thorough and passionate work marks a significant advance in the field. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=4 |
|