Uitgeversfiche
Beschikbare documenten van deze uitgever



Titel : Adolescents' and Mothers' Understanding of Children's Rights in the Home Documenttype: artikel Auteurs: Ruck,Martin D, Auteur ; Peterson-Badali, Michele, Auteur ; Day, David, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2002 Tijdschrift: Journal of Research on Adolescence Vol. 12, Nr. 3 Paginering : p. 373-398 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):AutonomieSamenvatting: In deze studie werd het verband onderzocht tussen moederlijke socio-politieke attitudes en de opvoedingsstijl en de houding van jongeren en moeders ten opzichte van de zorgzaamheid en zelfbeschikkingsrechten van jongeren. Zowel jongeren als moeders toonden meer steun voor zorgzaamheid dan zelfbeschikkingsrechten, hoewel jongeren meer steun hadden voor zelfbeschikkingsrechten dan de moeders. Moederlijk conservatisme was niet gerelateerd aan de steun van de jongeren voor rechten en negatief gerelateerd aan de rechten van de moeders aan beide soorten rechten. Tot slot toonden jongeren die hun moeder aanzagen als autoritair of niet-betrokken een sterkere ondersteuning voor zelfbeschikkingsrechten dan jongeren die hun moeder als gezaghebbend zagen. De implicaties van deze bevindingen voor de ontwikkeling van de houding van jongeren ten opzichte van rechten in de context van verscheidene familiale factoren worden besproken. Summary: Relations between maternal socio-political attitudes and parenting style and young people's and mothers’ attitudes toward young people's nurturance and self-determination rights were examined. Both young people (n=121) and mothers (n=67) were more supportive of nurturance than self-determination rights, although young people were more supportive than their mothers of self-determination rights and mothers were more supportive than young people of nurturance rights. Maternal conservatism was unrelated to young people's support for rights and negatively related to mothers’ support for both types of rights. Last, young people who perceived their mother to be either authoritarian or uninvolved showed stronger endorsement of self-determination rights than young people who perceived their mother to be authoritative. The implications of these findings for the development of young people's attitudes toward rights within the context of various family factors are discussed. In particular, it is suggested that a balance needs to be achieved between assertion of rights and a respect for the rights of others. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1532-7795.00038/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2026
Titel : Adults Rule? Children, Advocacy and Complaints to Social Services Documenttype: artikel Auteurs: Pithouse, Andrew, Auteur ; Crowley, Anne, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 21, No. 3 Paginering : 201–213 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Algemeen
Justitie:Kindvriendelijke justitie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Dit artikel geeft de resultaten weer van een een studie gefinancieërd door de Welsh Assembly, over klachten die verband houden met kinderen en hun gebruik van diensten die instaan voor belangenbehartiging, in opdracht van de lokale autoriteiten in Wales. Dit is de eerste studie in zijn soort in Wales, en er bestaat dus geen uitgangswaarde waarmee de bevindingen vergeleken kunnen worden. De data wordt dus bediscussieërd in de context van brede onderzoeksliteratuur in het VK en in relatie tot de twee belangrijkste thema’s. Deze thema’s zijn (a) het aantal klachten tot de sociale diensten die betrekking hebben tot kinderen en de belangrijkste karakteristieken van deze klachten, vooral de betrokkenheid van de diensten die instaan voor de belangenbehartiging; en (b) het standpunt van de kinderen over de klachten en hun ervaringen met betrekking tot onafhankelijke bepleiting. Het artikel toont de dominantie van volwassenen aan in het klachtensysteem van kinderen en de gelimiteerde betrokkenheid van de advocatuur in het ondersteunen van kinderen die een klacht neerleggen. De dringende nood voor een kind-gecentreerde aanpak die een authentieke stem geeft aan kinderen en hun rechten is de belangrijkste conclusie die kan gesteld worden van het bewijs dat werd verzameld in deze studie. Summary: This article sets out results from a Welsh Assembly government-funded study of complaints involving children and their use of advocacy services commissioned by local authorities in Wales. As this is the first study of its kind in Wales there is no baseline against which to compare the findings, hence we discuss the data in the context of a wider UK research literature and in relation to two key themes. These are (a) the number of complaints to social services involving children and the main characteristics of these complaints, particularly the involvement of an advocacy service and (b) the views of children about making a complaint and their experience of independent advocacy. The article reveals the adult-dominated nature of the children's complaints system and the limited involvement of advocacy in supporting children who make a complaint. The pressing need for a more child-focused approach that gives authentic voice to children and their rights is the key conclusion drawn from the evidence gathered in this study. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2006.00051.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1404 Affordance of Participation Rights for Children in Home-based Education and Care: An Interactive Process Model of Participation / Layland, Judy
![]()
Titel : Affordance of Participation Rights for Children in Home-based Education and Care: An Interactive Process Model of Participation Documenttype: artikel Auteurs: Layland, Judy, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 24, nr. 5 Paginering : p. 386-399 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Nieuw ZeelandSamenvatting: Recente modellen met betrekking op het mogelijk maken van participatierechten van kinderen, gebaseerd op de artikelen 12 en 13 van het IVRK, hebben gefocust op de rol van en de strategieën gebruikt door volwassenen die met kinderen werken. Hoewel deze volwassenen een centrale rol spelen in het toestaan van participatierechten, spelen kinderen en hun ouders/familie/whanau een even belangrijke rol. Dit werk onderzoekt de complexe wisselwerking van rollen, relaties en strategieën die door volwassenen en kinderen worden gebruikt in situaties van thuisonderwijs in Aotearoa, Nieuw Zeeland, waarin participatierechten voor kinderen ondersteund worden. Summary: Recent models relating to the affordance of children’s participation rights, based on articles12 and 13 of the United Nations Convention on the Rights Of the Child (1989), have focused on the role of and strategies used by the adults working with children. Whilst these adults play a pivotal role in affording participation rights, children, and their parents/family/whanau, play an equally important role. This paper explores the complex interplay of roles, relationships, and strategies used by adults and children in home-based education settings in Aotearoa ⁄New Zealand, that support the affordance of participation rights for children. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2009.00254.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=750 Agency policy and the participation of children and young people in the child protection process / Sanders, Robert ; Mace, Sam
![]()
Titel : Agency policy and the participation of children and young people in the child protection process Documenttype: artikel Auteurs: Sanders, Robert, Auteur ; Mace, Sam, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: Child Abuse Review, ISSN 1099-0852 Vol. 15, nr. 2 Paginering : p. 89-109 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel onderzoekt het handelingsbeleid met betrekking op participatie door kinderen in de kinderbeschermingsprocedure. Dit gebeurde door beleidsdocumenten en verslagen van vergaderingen te onderzoeken en door sociale werkers en deelnemers aan de vergaderingen inzake jeugdbescherming in Wales te interviewen. Belangrijke punten en dilemma’s rond de participatie van kinderen en jongeren in de kinderbeschermingsprocedure werden opgespoord en onderzocht. Het gebrek aan meer directe participatie door kinderen viel op, maar vele agentschappen namen het op zich om indirect de visies van kinderen zelf aan te brengen. Belangenbehartiging werd vaker gebruikt en werd sterk geapprecieerd, maar bracht toch enkele dilemma’s met zich mee. Het in essentie kindonvriendelijke karakter van de kinderbeschermingsprocedure (met in het bijzonder de vergaderingen) werd aangeduid als een aanzienlijke belemmering om de meningen van kinderen naar voren te schuiven. Summary: This article explores agency policy in relation to children’s participation in the child protection process. This was done by examining policy documents and conference minutes and by interviewing social workers and conference chairs working in child protection in Wales. Issues and dilemmas surrounding the participation of children and young people in the child protection process are identified and examined. The lack of children’s more direct participation was noted, but many agencies were taking action to inform themselves of children’s views indirectly. Advocacy was being more frequently used, and highly valued where it was available, but did raise some role dilemmas. The essentially child-unfriendly nature of child protection processes (particularly the conferences) was identified as a significant barrier to promoting children’s voices. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.927/abstract?systemMessage=Wiley+ [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=751 All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities / Aldridge, Jo.
![]()
Titel : All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities Documenttype: artikel Auteurs: Aldridge, Jo., Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 22, No. 4 Paginering : 253–264 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Dit artikel maakt gebruik van onderzoek met kinderen die zorg verschaffen voor ouders die leiden aan serieuze mentale gezondheidsproblemen en signaliseert lopend onderzoek dat gebruik maakt van fotografische participatiemethodes met deze groep kwetsbare kinderen. Het doel van dit artikel is om nadruk te leggen op de nood om af te stappen van populaire en simplistische representaties van kinderen met zorgverantwoordelijkheden (jonge verzorgers) als slachtoffers van de ziekte van hun ouders, als ‘kleine engeltjes’ wiens zorgverstrekkende werk wordt vergoelijkt door beloningen, of als (uitgebuit) informeel huispersoneel wiens kindertijd onvermijdelijk wordt gecompromitteerd door de zorgende activiteit die ze moeten ondernemen. Er worden aanbevelingen gemaakt om een dieper begrip te genereren over de levens en de noden van deze kinderen die worden beïnvloed door de ouderlijke beperkingen, die congruent zijn met de stuwkracht van het huidige beleid in het VK, Every Child Matters en de 2004 Children Act. Summary: This article draws on research with children who provide care for parents with serious mental health problems and signals ongoing research that uses photographic participation methods with these groups of vulnerable children. The intention of this article is to highlight the need to move away from popular and simplistic representations of children with caring responsibilities (young carers) as victims of their parents’ illnesses, as ‘little angels’ whose caring work is condoned through rewards or as (exploited) informal domestic workers whose childhoods are inevitably compromised by the caring activity they undertake. Recommendations are made for generating deeper understanding about the lives and needs of children who are affected by parental impairment that is congruent with the thrust of current UK policy, Every Child Matters and the 2004 Children Act. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2007.00094.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1387 An Ecological Approach to Children's Rights and Participation: Interrelationships and Correlates of Rights in Different Ecological Systems / Ben-Arieh, Asher
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkAsylum, Participation and the Best Interests of the Child: New Lessons from Norway / Lidén, Hilde ; Rusten, Hilde
![]()
PermalinkPermalinkBalancing Autonomy Rights and Protection: Children’s Involvement in a Child Safety Online Project / Ost, Suzanne
![]()
PermalinkBeing responsible and responsible beings: children's understanding of responsibility / Such, Elizabeth
![]()
PermalinkBeyond ‘anti-smacking’: challenging parental violence and coercion / Phillips, Ben ; Alderson, Priscilla
![]()
PermalinkBridging social justice and children's right to enhance school psychology scholarship and practice / Shriberg, David
![]()
PermalinkChild abuse, child protection and disabled children: a review of recent research / Stalker, Kirsten ; McArthur, Katherine
![]()
Permalink